Kan dette (Schneider) skumringsrelæ tænde led?

Hej, jeg har nogle udendørslamper der pt. tænder via en bevægelsessensor, men da sensoren sidder og lurer bag et buskads, og man har bakket 15 meter før den ser én, vil jeg hellere have skumringsrelæ(er).

Skal bruge to, da lamperne der skal tænde får strøm fra forskellige steder. Men nok om det, spørgsmålet er: kan dette relæ drive led-pære?


https://www.bauhaus.dk/skumringsrelae-med-timer-10-amp-schneider.html

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor ikke bruge bevægelsesfølere. Du skriver,  at du skal bruge to, fordi lamperne bliver forsynet fra to steder. Mener du dermed, at lamperne bliver forsynet fra to grupper? Ja, hvorfor skulle den ikke kunne drive en led pære.


fase
S. Fabrin skrev den 17-09-2017 23:52:45

Hvorfor ikke bruge bevægelsesfølere. Du skriver,  at du skal bruge to, fordi lamperne bliver forsynet fra to steder. Mener du dermed, at lamperne bliver forsynet fra to grupper? Ja, hvorfor skulle den ikke kunne drive en led pære.

 Skumringsrelæ var/er som jeg ser det (100% lægmand her) bare smartest, fordi huset gemmer sig bare noget krat, og man har derfor bakket noogen meter før sensoren ser bilen.


Der er tre lamper, de to får strøm fra én gruppe, den sidste får fra en anden (den enlige lampe sidder på garagen, de to andre på huset).

Tanken om hvor vidt den skulle kunne drive led, kom sig af at jeg så at den kunne klare 1.000 watt til glødepærer, men kun 100 watt til sparepærer, og så tænkte ikke særligt el-fagkyndige jeg; "hvad så med led?"

Grunden til at skumringsrelæet kun kan klare 100W til sparepærer er, at glødelamper er en rent ohmsk belastning, hvorimod sparepærer er et lysstofrør, hvor strøm og spænding er faseforskudt for hinanden.

Hvis PIR sensorerne ikke kan registrere bevægelse, er du nødt til at bruge skumringsrelæer i stedet for.



fase

Tak, så blev jeg det klogere   

Fabrin: husk at svare på spørgsmålet, Kan den bruges til LED ?   ja ok du stiller et spørgsmål undskyld

Der står ikke direkte men det er jeg sikker på. Der sidder et relæ i den så den er ligeglad med hvad den tænder. Og med LED kommer du jo næppe i nærheden af 100 w


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Råt stof! :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis