Etablering af badeværelse i gammel ejendom

Hej derude :)


Min kæreste og jeg har købt en større andelslejlighed som ikke har etableret bad (tidligere ejere havde brusekabine). Vi har derfor søgt tilladelse fra kommune og foreningen om at etablere baderum og har fået den.

Så langt så godt...


Nu er problemet midlertidigt at grundet den måde faldstammen ser ud på, toiletrøret etcetera så kan vi ikke få fald nok på badet uden at skulle hæve gulvet 20-25cm hvilket er temmeligt voldsomt. Vores VVS'er ser eneste løsning er, at komme ned hos underbo og koble på fra faldstammen dernede fra dog uden synlige gener for underbo når vi er færdige.

Dette har underboen desværre sagt nej til og som det ser ud nu, får vi ham ikke til at skifte mening uanset hvad.

Så nu skal vi være kreative! Jeg nægter 100% af få en brusekabine primært fordi jeg finder dem kampgrimme, ubehagelige at tage bad i og klaustrofobiske. Og derudover har vi valgt at prioritere penge på at lave "et rigtigt bad"

Vi er dog helt indforståede med, at gulvet skal hæves et stykke. Jeg vedhæfter et par billeder af vores nuværende afløb og faldstamme om nogle måske har nogle kreative bud?

Vi overvejer pumpe som evt kunne lægges ind hvor det indbyggede toilet også skal være men kan ikke finde ud af, om dette er en god løsning.

Det skal siges at afløbet fra badet kommer Maks til at være 70-80cm fra toiletafløbet.

I modsatte hjørne af faldstamme skal der stå en vaskemaskine. Vi kan ikke finde ud af om der er krav om fald på dette og om der er krav på fald på håndvask. 

Det er efterhånden blevet os lidt en hovedpine hvordan vi får fikset det her så vi ender med et baderum vi er glade for og uden at gå ALT for meget på kompromis :/


If it's stupid and it works then it ain't stupid.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg har flere steder, set man har tilbydt underboèn et nyt nedsænket loft med spot. for ulejligheden og de grimme rør.

Vi hev gulvet op omkring faldstamme/toiletrør og det ser ud således. Den store bjælke er bærende, den lille som går på langs ved afløb/faldstamme er vi ikke sikre på hvad er, men måske har det været en støtte for selve toilettet så det ikke faldt ned til underboen. Måske er den med til at holde underboens loft oppe. Ingen ved det...


If it's stupid and it works then it ain't stupid.
Dan1982 skrev den 17-09-2017 22:21:57

jeg har flere steder, set man har tilbydt underboèn et nyt nedsænket loft med spot. for ulejligheden og de grimme rør.

 Vi har naturligvis tilbudt 100% reetablering af deres loft nedenunder. De vil ikke engang få ekstra rør dernede idet kun selve faldstammen skal udskiftes. Der vil dog blive lavet et hul i den forbindelse (som ville blive lappet) men det vil de ikke gå med til. Og vi kan (vist nok) ikke tvinge dem medmindre faldstammen går i stykker.

Så vi er tvunget til at finde på noget andet.


If it's stupid and it works then it ain't stupid.

Vi overvejer pumpe som evt kunne lægges ind hvor det indbyggede toilet også skal være men kan ikke finde ud af, om dette er en god løsning.  nej nej nej

Dan1982 skrev den 17-09-2017 22:35:36

Vi overvejer pumpe som evt kunne lægges ind hvor det indbyggede toilet også skal være men kan ikke finde ud af, om dette er en god løsning.  nej nej nej

 Men hvorfor?

Jeg er temmelig blank på dette område - har prøvet at google mig svar hele eftermiddagen men er kommet dertil hvor jeg skal fodres viden :/

Jeg ved det larmer men er det så slemt? Og hvis man pakker dem ind i en kasse som er lydisoleret? Og man kan da få dem så de starter af sig selv istedet for at man skal tænde for dem hver gang man skal i bad?


If it's stupid and it works then it ain't stupid.
Annonce

det sidste du kan gøre er og fjerne/flytte de bærene bjælker, og lave nået udveksling så du får plads til afløbsrørene. som du måske allerede skal have lavet, når du skal have lavet betongulv.

Dan1982 skrev den 17-09-2017 23:00:33

det sidste du kan gøre er og fjerne/flytte de bærene bjælker, og lave nået udveksling så du får plads til afløbsrørene. som du måske allerede skal have lavet, når du skal have lavet betongulv.

 deeet lyder RIGTIGT dyrt... Og kræver vel også en ingeniør? 

Vi forventer ikke at få en badeværelsesgulv som er plant med resten af lejligheden. I vores nuværende er der 17cm op til toppen af dørtrinnet. Og så falder den 6cm igen på den anden side.

Har aldrig generet os :)


If it's stupid and it works then it ain't stupid.

ja, men det var med de nuværende, og det passer også fint. med 10cm beton. 

1. hæv beton dækket yderlig 10-15cm for og få plads til afløb.

2. lav en udsparling mellem strøerne, med en kasse evt. bag wcèt. så du kan får pumpen ned, så du har studsen på afløbspumpen li med over kant af strø. men den løsning, bliver ikke hel nem med vådrums membran 

Jeg ved godt at man skal gøre meget for at holde sig gode venner med sine naboer, men det er jo egentlig slet ikke deres ejendom. Der må være nogle love som andelshaver skal respektere, og lige netop denne situation er jeg ret sikker på at der er taget højde for. Prøv at kontakte bestyrelsen, og hvis de ikke kender reglerne, så f.eks. ABF (forening for andelsboligforeningerne). Der må også være vedtægter i jeres forening, og sikkert også standardvedtægter for andelsboligforeninger. På "Tinglysning.dk" vil du også kunne finde tinglyste dokumenter for jeres ejendom.


Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis