Start og slutning af carportbyggeri

Hej LDS'ere, fagfolk m.m.

Jeg skal lave en fantastisk flot carport som jeg har fået "fredes have" til at tegne, men har lige et par spørgsmål.

Carporten skal være 6.5m bred og 8.37m lang, der skal vare skur i bunden og i den ene side af selve carporten skal der være en "garage" til min mc.
Stolperne skal være 125x125mm og være synlige mellem klinkbeklædning.
Billeder/tegninger kan mailes hvis i skriver til mig (det er nemmere af hjælpe hvis man kan se hvad problemet er)

1. Hvor store remme skal jeg bruge hvis der på det bredeste sted er 3m mellem stolperne ?, og skal en evt. remsamling være over en stolpe eller imellem 2 stolper ?

2. Skurvægge
Jeg havde tænkt mig at konstruere væggene således:
-Klinkbeklædning i lærk
-Vindtæt pap
-45x95mm regler med 100mm isolering
-Dampspærre (måske, men skuret skal ikke permanent opvarmes)
-12mm krydsfiner

.....men nu har jeg hørt, at der mellem klinkbeklædningen og det vintætte pap skal være en "klemliste" på 25mm pga. vindcirkulation, det bliver et problem, da stolperne skulle være synlige, vil det sige, at der ingen anden udvej er end at vælge 150x150mm stolper ?

3. Hvordan konstrueres en dobbelt revledør indvendigt ?, den skal være mellem 2 stolper hvor der er 2m imellem, er det for voldsomt ?

4. Hvilket betontag er at foretrække, IBF, Benders, B&C eller et helt andet ?, og vil det være en fordel at vælge et tag der skal bruge undertag eller bare vælge de der Danflock sten (sten der skal understryges er udelukket)

5. Er der nogen her der har erfaring med at lave de der etagesternbrædder, hvis der er, og du bor på midtsjælland, så er du velkommen (hvis du har tid i 2. uge af november, for der kommer spærene), så kan du jo give en lille hånd med taget også :lol:
Du får mønt for det, bare rolig 8) , du skal bare være god til dit håndværk, for jeg er blevet skuffet et par gange af folk som jeg regnede for proffessionelle.

Det var vist alt, jeg skriver igen hvis der kommer flere problemer.
Tak for LDS.dk, guds gave til fumlefingrede handymen som mig selv :lol:
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej CSA.

Tak for dine pæne ord, og da jeg ikke er prof. vil jeg kun svare på det ene spørgsmål om samlingerne, og ja de helst være over stolpe hvis det er muligt.

Mvh. JørgenE
Som jeg ved hurtig hovedregning ser det er dit projekt over 50 m2, du skal lige være opmærksom på hvad dette betyder i forhold til bygningsrelementet for småhuse, fx skal statiske beregninger udføres og der er vist også krav til byggetilladelse.
Citat fra CSA

Hej LDS'ere, fagfolk m.m.

Jeg skal lave en fantastisk flot carport som jeg har fået "fredes have" til at tegne, men har lige et par spørgsmål.

Carporten skal være 6.5m bred og 8.37m lang, der skal vare skur i bunden og i den ene side af selve carporten skal der være en "garage" til min mc.
Stolperne skal være 125x125mm og være synlige mellem klinkbeklædning.
Billeder/tegninger kan mailes hvis i skriver til mig (det er nemmere af hjælpe hvis man kan se hvad problemet er)

1. Hvor store remme skal jeg bruge hvis der på det bredeste sted er 3m mellem stolperne ?, og skal en evt. remsamling være over en stolpe eller imellem 2 stolper ?

2. Skurvægge
Jeg havde tænkt mig at konstruere væggene således:
-Klinkbeklædning i lærk
-Vindtæt pap
-45x95mm regler med 100mm isolering
-Dampspærre (måske, men skuret skal ikke permanent opvarmes)
-12mm krydsfiner

.....men nu har jeg hørt, at der mellem klinkbeklædningen og det vintætte pap skal være en "klemliste" på 25mm pga. vindcirkulation, det bliver et problem, da stolperne skulle være synlige, vil det sige, at der ingen anden udvej er end at vælge 150x150mm stolper ?

3. Hvordan konstrueres en dobbelt revledør indvendigt ?, den skal være mellem 2 stolper hvor der er 2m imellem, er det for voldsomt ?

4. Hvilket betontag er at foretrække, IBF, Benders, B&C eller et helt andet ?, og vil det være en fordel at vælge et tag der skal bruge undertag eller bare vælge de der Danflock sten (sten der skal understryges er udelukket)

5. Er der nogen her der har erfaring med at lave de der etagesternbrædder, hvis der er, og du bor på midtsjælland, så er du velkommen (hvis du har tid i 2. uge af november, for der kommer spærene), så kan du jo give en lille hånd med taget også :lol:
Du får mønt for det, bare rolig 8) , du skal bare være god til dit håndværk, for jeg er blevet skuffet et par gange af folk som jeg regnede for proffessionelle.

Det var vist alt, jeg skriver igen hvis der kommer flere problemer.
Tak for LDS.dk, guds gave til fumlefingrede handymen som mig selv :lol:


hej.

ja jeg vil svare på det med dine tagsten.

om du vælger det ene eller det andet betyder vel ikke så meget, der kan måske være en pris foreskel eller :?:
Benders eller B&C er der ikke nogen egentlig forskel på

der er ikke nogen betontagsten der idag skal understryges :wink:
men man kan vælge en slags sort taglim, har ingen personlig erfaring med dette men det sviner ad h...... til jeg ville klart vælge under tag
da evt. smeltevand vil løbe i tagrenden og ikke i vægge tømmer etc.
håber at du kan bruge dette til noget :wink: :lol: 8)

mvh.milton
Byggerier over 50 kvm kræver en bygge tilladelse.
Men en byggetilladelse kræver ikke nogen egentlige statiske beregninger som udgangspunkt. Men det kan måske blive et suplerende krav.

Anvend spær fra en spærfabrik, dels koster de ikke meget mere end hvad du selv kan lave dem til dels dimmensionere spærfabrikken dem så de holder. Dit byggeri er jo lidt mere almindeligt end Cykelbanen så jeg tror de kan klare opgaven :oops: tongue

Jeg vil også anvende undertag og sikkert også de fjederpakken man kna monterer på lægterne. Med disse vi lundertaget ikke blafre når der er lidt susen i vinden. Det er en meget iriterende lyd, og så slider det også på undertaget.

Som jeg lige ser din beskrivelse får du nogle stolper i midten, hvis det er tilfældet så er der ingen problemer med at få hanebåndsspær der kan holde til et lille rum oven på garagen.

Jeg har selv bygget en garage 6,5*8m med 145*45 stolper, 60cm mellem disse, og en tilsvarende rem oven på. Her har jeg ingen midterstolper, taget er i 36 grader og med teglsten. Jeg har et dejligt depotrum ovenpå garagen med plads ti l havemøblerne, lidt træ på lager og børnenes ekstra cykler, et par træde gocarts nogle møbler der skal renoveres når tiden kommer, en del inventar fra båden osv osv. Jeg har en loftstrappe fra værkstedet og op samt en port i enden. Rigtig mange af mine naboer er misundelige når jeg lige slår porten op i gavlen og henter havemøblerne ned... Men et par af mine andre naboer har garager med tilsvarende bredder, hvor de blot har sparet lidt på spærene og ikke fået dette dejlige ekstra rum...

Bare et godt råd.

Venligst Njord biggrin

MVH Njord
Citat fra njord

Byggerier over 50 kvm kræver en bygge tilladelse.
Men en byggetilladelse kræver ikke nogen egentlige statiske beregninger som udgangspunkt. Men det kan måske blive et suplerende krav.

Anvend spær fra en spærfabrik, dels koster de ikke meget mere end hvad du selv kan lave dem til dels dimmensionere spærfabrikken dem så de holder. Dit byggeri er jo lidt mere almindeligt end Cykelbanen så jeg tror de kan klare opgaven :oops: tongue

Jeg vil også anvende undertag og sikkert også de fjederpakken man kna monterer på lægterne. Med disse vi lundertaget ikke blafre når der er lidt susen i vinden. Det er en meget iriterende lyd, og så slider det også på undertaget.



Som jeg lige ser din beskrivelse får du nogle stolper i midten, hvis det er tilfældet så er der ingen problemer med at få hanebåndsspær der kan holde til et lille rum oven på garagen.

Jeg har selv bygget en garage 6,5*8m med 145*45 stolper, 60cm mellem disse, og en tilsvarende rem oven på. Her har jeg ingen midterstolper, taget er i 36 grader og med teglsten. Jeg har et dejligt depotrum ovenpå garagen med plads ti l havemøblerne, lidt træ på lager og børnenes ekstra cykler, et par træde gocarts nogle møbler der skal renoveres når tiden kommer, en del inventar fra båden osv osv. Jeg har en loftstrappe fra værkstedet og op samt en port i enden. Rigtig mange af mine naboer er misundelige når jeg lige slår porten op i gavlen og henter havemøblerne ned... Men et par af mine andre naboer har garager med tilsvarende bredder, hvor de blot har sparet lidt på spærene og ikke fået dette dejlige ekstra rum...

Bare et godt råd.

Venligst Njord biggrin


hej igen!!!

man kan også vælge onduline plader,de blafrer ikke og er så vidt jeg er orienteret også billigere end eks.monarfol :wink:

mvh.milton
Annonce
ÅHHHH der håber jeg du husker galt Milton.. Unduline pladerne er nogle bløde bølgeplader... Personligt vil jeg ikke anvende dem overhovedet. De er for grimme og underlige !!

Men et undertagaf en masonite eller huntonit er bestemt også en mulighed, det er billigt og meget stabilt, men husk at vende dem rigtigt... Og husk at de fåes i forskellige størrelser når du bestiller. Jeg har selv fået nogle i en uhensigsmæssig størrelse, men det var lørdag formiddag og jeg skulle bruge nogle plader her og nu :oops: .

http://www.dlh-byg.dk/mansonit.pdf eller http://www.rindom.dk/3_1_huntonit_generelt.htm

Det eneste minus er at det kan være sværere at få klemlisterne til at ligge rigtigt, altså oven på spærene.

Jeg bruger den selv i mit brændeskur, tækket med tegl, men med en for lav hældning !! Hældningen er blevet som den er pga pladsen og materialerne som den garage brændeskuret er bygget op på siden af.

Ja der kan være en risiko for at der kommer lidt vand ned... men risikoen er overskuelig og kalkuleret !

Masonitten har så også den fordel at man ikke så nemt kommer til at prikke hul i den.

Men er tilgengæld lidt sværrere at lave ved tagfoden. Her er en alm undertag langt lettere. Efter min ringe erfaring !

Venligst Njord biggrin

MVH Njord
Masonite, hvad er så den rigtige vej, med den glatte ud eller ind imod taget. ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg kender ikke lige forskellen hos masonite men hos huntonit er det den blanke glatte grønne yderside der skal ud mod vandet - tagstenene. Det er vist også trykt på selve pladen...

Men jeg har set at et stort sjællandsk byggefirna "Lind Og Risør" har vendt dem forkert i et byggeri og først da Dr kom forbi med et kanerahold ville men reagere og lave arbejdet om...

Så hvis du vender dem rigtigt fra starten sparer du meget tid du kan bruge til andet....

Venligst Njord biggrin

MVH Njord
Mht. de synlige stolper - jeg ville vælge at skjule dem og sætte en lodret liste (fx. sortmalet) på for at bryde klinkbeklædningen. Det giver en flot effekt og samtidig beskytter du stolpen. Endelig løser det dit problem med klemlisterne og du kan snildt gå ned i en 100x100 stolpe.

Mvh.

Jan R.
Tak for alle svarene indtil nu, det var dog overvældende, men jeg har dog ikke fået besvaret dem alle endnu, men håber det kommer :wink:

Ja, projektet er over 50 kvm., men byggetilladelsen ER i hus, så det er ikke det der er problemet, det eneste jeg ønsker er svar på er hvordan jeg laver de ting jeg har beskrevet i indlægget.

Som jeg skrev i indlægget, så er spærerne bestilt, og kommer 2 uge af november.

Til Njord!
Jeg tror du har misforstået noget, jeg skal ikke have rum ovenpå carporten, men derimod skur bagerst i carporten samt mc-skur i den ene side af carporten der går helt frem til fronten af carporten.

Til Jan R.!
God ide, men tror nu jeg beholder mine stolper i 125x125 når jeg nu bare kan sætte et brædt på ydersiden af stolpen, det havde jeg nemlig slet ikke tænkt på cry

Da jeg stadig mangler svar på størstedelen af spørgsmålene, så bare svar løs, jeg tjekker dem dagligt indtil jeg er færdig med byggeriet (forhåbenlig inden jul)

CSA - Den fumlefingrede handyman
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis