Kan man bejdse på hvid-olieret egetræ?

Hej! Jeg har et spisebord i massivt eg, som første gang blev behandlet med ufarvet olie, siden med hvidpigmenteret olie. Jeg har været grundig til at vedligeholde det med slibning og olie i de 5 år jeg har haft det.

Det er længe siden jeg sidst har behandlet det nu, ( ca 1 år) da jeg har været i tvivl om, om jeg overhovedet skulle beholde det. Så på den måde er træet vel lidt mere modtagelig end ellers?

I anledning af flytning, vil jeg hellere have et mørkt spisebord. Spørgsmålet er om det er muligt at bejdse det, eller på anden måde gøre det mørkt?

Hej! Jeg har et spisebord i massivt eg, som første... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sprit er som en af få væsker både vandopløslig og fedtopløslig. Derfor bør en spritbejdse alt andet lige binde bedre end en vandbejdse på en overflade, der har været oliebehandlet.
Men personligt ville jeg nok vælge efter affedtning at omfarve med en pigmenteret olie. Men det er mest fordi jeg både synes olie giver en god lød og også er nemt at vedligeholde, hvor bejdse jo vil stille krav om en overfladebehandling for at bejdsen ikke skal smitte af og for at imødegå at træet suger fugt.

Tusind tak for alle jeres gode svar!    Jeg er endnu ikke den store gør-det-selv-haj på dette område. Det er derfor jeg spørger jer.   Jeg har set billeder af ting der bejdset og konkluderet at det matcher mit ønske. Men jeg har besluttet at gå med den mørke olie. Jeg var blot i tvivl om, om mørk olie var effektivt nok, da bordet står meget lyst nu, og så er jeg liiidt træt af alle de efterbehandlinger olien kræver. Men ellers tager jeg det som en process at gøre det mørkt og bruger en voksdug til det forhåbentligt lykkes.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også