fugt under gulv i sommerhus

I mit sommerhus fra 1972 har der været  problemer med fugt under gulvet , hvilket lidt efter lidt har  fået det tæppebelagte spånpladegulv  til at  synke mellem strøerne, så gulvet er blevet ujævnt.

Hvor det var værst, har jeg selv udbedret denne skade lokalt ved at  udskifte den hængende del af spånpladen og den underlæggende isolering (10cm roskwool), og ved den lejlighed har jeg  bemærket, at der er temmelig fugtigt  mellem beton-klaplaget og isoleringen.  Denne fugt har jeg betragtet som opsivende fugt fra undergrunden,  på trods af et 20 cm kapilærbrydende gruslag under det 8 cm tykke klaplag,  da grundvandstanden i området er relativ høj. Ved udskiftningen af isoleringen  i disse mindre områder, lagde jeg den ny isolering over en plastik-fugtspærre med opadbøjede sider.

Jeg har nu besluttet at udskifte hele gulvet  i stuen og erstatte det med et massivt fyrretræsgulv, og pga. fugtproblemerne anbefalede  min lokale tømrer, at jeg fjernede både gulv,undergulv og isolering ned til klaplaget for at kunne lægge et nyt gulv over en fugtspærre.

Da jeg fjernede  det gamle gulv bemærkede jeg, at hvor jeg tidligere havde lavet et lille område med dampspærre, var der betydeligt fugt på oversiden af fugtspærren, dvs. mellem plastiklaget og isoleringen. Det undrede mig, da de opadbøjede sider af plastikundelaget udelukker, at der her er tale om opsivende fugt fra undergunden. Altså må denne fugt være dannet ved kondens, og det fik mig til at tænke på , at kondens kunne være den primære årsag til fugten under gulvet,  og i så fald vil en fugtspærre under det nye gulv ikke løse problemet men snare forværre det, da den kondensdannede fugtighed ikke vil få nogen muligheder for at slippe væk, da der ikke er udluftningsventiler i  den lave sokkel.

Jeg er derfor nu i meget tvivl om hvad jeg skal gøre for at undgå fugtproblemer i det nye gulv, og især om jeg skal lægge en fugtspærre over beton-klaplaget.  Og  kan man eventuelt formindske kondensdannelsen ved at lægge en  dampspærre oven på isoleringen (og strøerne ) under gulvbrædderne? Håber på råd og vejledning :-)


Hans
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du komme selv ind på svaret, udluftning.......... Du beskriver jo en krybekælder og er der ingen udluftning er det umuligt at undgå fugt, så løsningen er at få lavet noget udluftning.

"lagde jeg den ny isolering over en plastik-fugtspærre med opadbøjede sider"...

Dampspærren skal ALTID ligge på den varme side af isoleringen.
Ellers samler du bare på kondensvand og du kan bruge både din isolering og spånplade til at dyrke svampe. 

Opstigende grundfugt skal ventileres væk. Der skal være et pænt og velventileret hulrum mellem klaplag og isoleringen. Der findes fine gitre der forhindrer pindsvin, mus og andet kryp til at flytte ind i hulrummet.  

Hvis der står grundvand i dit kapillarbrydende lag nedunter klaplaget kan du kun sænke fugttransporten ved at udskifte dit klaplag med vandtæt stålbeton - men så har du stadig ca 2 gr vand /m2 per døgn der vil opad og du har sikkert mange revner ved gennemføringer til fundament, installationer mv.  

Til Mjølner

I den type konstruktioner skal dampspærren ligge på betonen og max. 50 mm isolering (75 mm inde midt i huset) hvis der er tale om en normal bolig/parcelhus.

Der kan dog opstå tvivl om denne tommelfingerregel her hvor der er tale om et sommehus og brugsmønstret ikke er kendt.

Hvis jeg skulle vælge det sikre, ville jeg skifte til en isoleret terrændækskonstruktion med et kapillarbrydende lag nederst, og evt suppleret med et omfangsdræn.

Tak  for de gode råd. Som situationen er  nu, kan jeg ikke lige kaste mig over de løsninger, som på lang sigt nok er de bedste. Da sommerhuset ikke har noget loft og derudover har flere store vinduer skaber solvarmen  en drivhuseffekt, der især uden for sommerhalvåret skaber megen kondens. Soklen er desværre nok for lav til at der kan laves udluftningshuller under gulvet, men  en bedre udluftning i huset og et omfangsdræn er nok en god investering på længere sigt.

Men  lige nu er det påtrængende problem, at jeg skal have det nye gulv færdigt inden for de næste par uger, og jeg skal beslutte mig for, om jeg  etablerer det nye undergulvet som  det gamle (dvs. uden nogen fugtspærre) og fortsat leve med et fugtproblem, elller om der skal lægges en fugtspærre på cementen  inden strøerne og isoleringen lægges ud. Da fugten formentlig kommer   både indefra og udefra i form af kondens og opsivende fugt fra grunden , er jeg bange for, at en fugtspærre kan gøre ondt værre, og jeg er tilbøjelig til at undvære den.  Er fagfolkene mon enige i den holdning?


Hans

Kort fortalt:

Læg en kraftig fugtspærre på betonen (al færdsel foregår i "tøjsko" derefter) ført tæt op til fugtspærren i væggen og klæbet her.

Klods dine strøer op på: Asfaltpap, blød brik 10 x 10 (Cellutex), 12 mm krydsfiner 10 x 10, Knudsen kiler eller træmateriale til opklodsning (+murpap), Kerto strøer med afstand efter monteringsanvisningen.

Derefter isolerer du med 45 mm isolering 1 m ind fra ydevægge og 70 mm på resten mellem strøer (tæt tilpasset opklodsninger).

Reelt hedder det en fugtspærre i denne form for gulvkonstruktioner, og lad dig ikke friste til at lægge yderligere isolering i gulvet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis