Gulvvarme

Hej

Et enkelt spørgsmål:

Der er fra bryggers trukket varmerør op over loft og ned igen, men kan ikke rigtigt mærke noget "ryk" i gulvvarmerørene.

Der er andre steder i huset hvor der er trukket rør op til radiatorerne. Det hele er koblet til et Valliant Eco Classic

Er det virkelig nødvendigt med en pumpe til dette ene sted, eller bliver flowet bedre når vvs'eren kommer og montere ny varmekreds med termostater?

Tak på forhånd

Henrik Andersen 

Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det giver ingen mening, hvad er tingene og hvad går de til, og hvad er problemet

Jeg har et Gasfyr Vaillant Classic som er tilsluttet et ældre varmekredsløb som fordeler varme ud forskellige steder i huset.

Vi har for nyligt fået installeret gulvvarme på min datters værelse, 20 mm rør i spånplader og har måtte føre tilgang og retur fra hendes værelse over loftet og ned til bryggers hvor det så er tilsluttet den eksisterende kreds da der ikke var andre muligheder.

Problem: Det ser ud til der ikke nok gennemgang og at trykket ikke er stort nok til at forsyne denne ene kreds. Hvad kan der gøres for at øge trykket? 

Håber det giver bedre mening, ellers ved jeg ikke hvordan det skal formuleres.

Henrik

1. luftudlader på loftet?

og ja jeg vil sige der skal pumpe på.. ellers skal du indreg. resten af husets radiator/gulvvarme. så der kommer mere tryk til gulvarmen.

Tusinde tak for svaret Dan.

Henrik

Det lyder ikke som om der er en gulvvarme blande sløjfe endnu. Det kan så give problemer med alt for høj gulvvarmetemperatur i den ende hvor fremløb kommer. Ikke bare er det uheldig for komfort men hvis der er trægulv over kommer du mur som det kan tåle. 

Ellers er tricket  luft ud af systemet. Og det kan gøres med luft udladere på det højeste sted. Eller ved at trykke vand igennem direkte fra vandhanen. Luk alle radiatorer, luk vandet ud af anlæget, sæt slange på ved påfyldning og inden du lukker op skrue den ene ende gulvvarmestrengen. Så kan du med vand "spule" luften ud af systemet. Når der ikke kommer flere luftbobler lukker du  næsten ned for vandhane og sætter gulvvarme sammen igen. Der påfyldes til normalt tryk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

Hej Erik, tusinde tak for dit svar, det gav mening. Der kommer blandesløjfe på inden længe med trådløse termostater, der kommer en vvs'er og montere inden længe. Skal luftudladeren sidde på tilgang el. Retur?

Henrik Andersen

Henrik

begge. 1 liter potte, med luftudlader

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis