Strøm til vaskemaskine + tørretumbler

Hej, nogen der har gode ideer til hvordan man laver dette pænt/lovligt? Jeg vil helst undgå at skulle borer i fliserne :)

Som overskriften hentyder skal der tilsluttet både vaskemaskine og tørretumbler. 

Kunne man eventuel konvertere den til 3F-0-J stik med afbryder(1018019956), så sætte et 380v stikprop i med ledning fra både vasker og tørrer monteret?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skift låget ud med et låg med kabelafgang eller skift til en stikkontakt. Kneblen på afbryderen er defekt

Låget med kabelafgang har EAN nr. 5703302073516.


fase

ovenstående EAN vare : https://www.wattoo.dk/daeksel-for-a...1018020602


sæt vaske maskine og tøetumbler på hver sin fase 

bemærk hvis det er nye hvidevarer (garanti)  med tysk 230v schuko stik, klipper du dette af kan du risikere at garantien bortfalder.

dette 400v udtag hvis den sidder alene på sikrings gruppen så bør sikringerne vel skiftes til 13a istedet for fx 16a hvis det er det der sidder i nu (vel og mærke hvis det er et kabel der er tykkere end normal 1,5 kv


Jeg har aldrig oplevet eller hørt om problemer med garanti selv om stikket klippes af. Der står jo netop i de fleste installationsvejledninger at det skal monteres efter pågældende lands regler- 

Sikrings størrelse på 16 A passer til 2,5 mm2 ledning i den faste installation. Tilledning til vaskemaskinen må gerne være 1,5 mm2 også med 16 A sikringer foran.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

vi har oplevet det på et elapperat hvor stikket var klippet af pga der skulle monteres direkte i fast instalation, butikken påstod at når stikket ændres er det en produkt ændring på produktet.

om der så vitterlig er hold i det hvis man går videre med den ved jeg ikke.

men det lykkedes og få byttet varen da butikken fik og vide det var elektrikkern der havde klippet stikket.


Vedr det med sikring var jeg ikke klar over, da jeg monterede sidst en vaskemaskine til 230v i et 400v stik på den ene fast valgtes der og gå ned på 13a, men det er jo så unødvendig.

tak for tippet


S. Fabrin, man kan vel ikke få normale stik til sådan en indmurringsdåse? Du mener jeg skal sætte 400v stikkontakt i? 


Jetdirect, har kigget lidt på den dæksel, men kunne ikke lurer om den understøttede mere end en afgang. Men det ved du måske?


Takker for de mange råd


Mvh Mach 

Og hvad med aflastning i sådan en dæksel? 

Machine skrev den 17-09-2017 10:59:41

S. Fabrin, man kan vel ikke få normale stik til sådan en indmurringsdåse? Du mener jeg skal sætte 400v stikkontakt i? 

Jetdirect, har kigget lidt på den dæksel, men kunne ikke lurer om den understøttede mere end en afgang. Men det ved du måske?

Takker for de mange råd

Mvh Mach 

 Nej, jeg mener, at du skal købe en stikkontakt til 400V. Det dæksel, der er nævnt, er i grunden kun beregnet til en afgang, meeeen måske. Det er også før set, at der monteres to ledninger i en stikprop.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis