Vandskuring af hus.

Vi har et hus der på øst- og vestsiden består af flotte gulstensmure. Men vi vil alligevel gerne vandskure det. Foreløbig har vi fundet frem til at det skal skures op i grå mørtel og derefter males med cempexo. Det skal nemlig være hvidt. Men vi har hørt at muren ikke skal vandes men være helt tør når mørtlen trækkes på. Er der nogen der har erfaringer med det? Andre gode råd modtages gerne.

Risager
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvilken stentype er jeres facade opbygget med ???
Den vandskuringsmørtel som du beskriver, er det almindelig mørtel.???

------------------
Poul Erik

PE

citat:
Oprindeligt indsendt af pev:
Hej.
Hvilken stentype er jeres facade opbygget med ???
Den vandskuringsmørtel som du beskriver, er det almindelig mørtel.???



Vores mure er bygget op i håndstrøgne gule mursten (hårdtbrændte). Fugerne er ikke ret dybe. Og murene er fra 1959. Vandskuringsmørtel er noget Cempexo laver som jeg har læst om.
Venligst Oye.

Risager
Se bl.a. TEGL 18, en pjece fra Murerfagets Oplysningsråd (Forlaget Tegl: 35372500), eller www.mur-tag.dk Forlaget Tegl har desuden udgivet Renoveringshåndbogen MUR & TAG, med mange informationer om overfladebehandling af murværk.

mvh www.netarkitekten.dk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.
Blødstrøgne sten er helt perfekt til vandskuring.
Min erfaring med udvendig vandskuring siger, alle de forskellige former for vandskuringsmørtler ikke er pengene værd, de koster en del og holder ikke i længden.
Det som er meget vigtig når der vandskures på ydervæg, er at der næsten ikke må være mørtel på stenen, men kun fuger og huller som fyldes. Afskaldning sker altid hvor mørteldimensionen er for stor "på stenen".
Hvad jeg vil anbefale som vandskuringsmørtel er strandsand, murcem og cement i forholdet 8:2:1 som vil give en meget flot og stærk overflade, som er let at vedligeholde med farve.
Ps. vær opmærksom på, at farven til murværket, ikke har en for stor tæthed "z-værdi" ellers vil murværket svede.

------------------
Poul Erik

PE

Hej igen.
Du spørger om det er den stentype og mørtel jeg har hos mig selv, ja det er det og mange andre som jeg har lavet, da jeg er murer.
Den vandskuringsmørtel som jeg beskrev er selvblandet, den er måske lidt sej at trække på, men resultatet bliver meget fint synes jeg.
Før du starter, så lav en lille prøve, for at få en fornemmelse af hvor meget facaden skal forvandes.

------------------
Poul Erik

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også