Vand i bund af vinduesramme

Når det regner, bliver der meget vådt i bunden af vinduesrammen. Udefra sidder der ellers en aluskinne på vinduet. Hvad gør man ved det? :) 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

øhhh som jeg ser det, er glasset, som muligvis er et enkeltlags glas ikke monteret med en bundglasliste som får vandet væk fra rammen, du kan se dem her

https://www.carl-ras.dk/e-shop/besl...laslister/


er det et ekeltlagsglas så vil der for tid og evigt komme vand/kondens/fugt på invendigt side af dine vinduer og de skal skifte til en moderne termorude min 2 lags, gerne 3 for at undgå kondens

Synes billedet viser vindues-karmen. Umiddelbart tænker jeg konstruktionsfejl, at bundfalsen ikke skråner udad.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er dobbelt lag termoruder, mener de skulle være fra omkring 2002. Tror den du omtaler er der.. Det ser sådan her ud udefra.

Frank Chr. skrev den 14-09-2017 09:12:42

Synes billedet viser vindues-karmen. Umiddelbart tænker jeg konstruktionsfejl, at bundfalsen ikke skråner udad.

 Men måske kunne man sætte en aluskinne på udefra, som så dækker hvor vinduet lukker ind over karmen? Giver det mening? Så ville vandet ikke løbe indad der?

Noget i den stil her, tegnet med grå: 

Det er da et forsøg værd, men under alu-skinnen bør der i hvert fald være huller så evt. vand kan rende ud. 

Ser det vist er mahogni-vindue, hvis træet ikke jævnligt mættes med mahogni-olie suger det som en svamp.   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er mahogni - jeg tænkte egentlig at slibe det ned, spartle det, og så male det.. 

Ok - tror jeg prøver at smide sådan en skinne på, og ser om det hjælper. Det er i hvert fald ikke godt at der sejler vand ind der, og der er også råd i nogen af vinduerne som følge af det...

Hvor meget luft er der mellem vinduesfals og ramme? Det ser ud til vinduet går meget stramt.

Tror dit problem er, at der kommer vand ind, hvilket får træet til at udvide sig, når det suger vandet. Det har så den effekt, at vandet ikke kan komme ud igen/det tørrer aldrig rigtig op.

Jeg ville høvle lidt af undersiden af rammen, så der kan komme luft ind og tørre træet ud. Evt. hvis vinduesfalsen har bagfald, så høvle af den, så der kommer fald udad og vandet kan løbe væk.

Hvad er helt præcis vinduesfalsen/bundfalsen?  

Enig med Jenshøj, der er for lidt luft mellem karm og ramme (i hvert fald mellem de lodrette dele). Falsen er den udskæring i karmen som rammen hviler i, bundfalsen (der skal skråne udad) er den nederste del af karmfalsen.

Sipo mahogni har fra naturens side et meget højt indhold af forskellige olier og salte, som gør den yderst modstandsdygtig overfor angreb af råd og svamp, så der skal meget til før det ædeltræ rådner væk. 

Frank Chr. skrev den 14-09-2017 11:55:23

Enig med Jenshøj, der er for lidt luft mellem karm og ramme (i hvert fald mellem de lodrette dele). Falsen er den udskæring i karmen som rammen hviler i, bundfalsen (der skal skråne udad) er den nederste del af karmfalsen.

Sipo mahogni har fra naturens side et meget højt indhold af forskellige olier og salte, som gør den yderst modstandsdygtig overfor angreb af råd og svamp, så der skal meget til før det ædeltræ rådner væk. 

 Der er råd i bunden - men det er også fra husets oprindelse - altså fra 1969. Så hvis jeg gør følgende:

Sliber det, fjerner det rådne træ
Spartler ud med kemisk træ
Maler med udendørs maling

Er jeg så good to go?  

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også