Isolering af krybekælder oppefra

Jeg skal til at skifte gulv i hele underetagen af huset, skal alligevel have nyt gulv og krybekælderen er for lav til at jeg kan isolere nedefra.

Jeg tænker derfor at pille de nuværende planker / stavpaket op og isolere for derefter at ligge 22mm gulvspånplader og derefter laminat.

Min tanke er at ligge 50 mm isolering under bjælkerne (ved ikke helt hvordan jeg klare fastmontering af isoleringsballerne endnu) derefter 50mm mellem bjælkerne, derefter montere dampspærren over bjælkerne for til sidst at ligge spånpladerne så de svømmer oven på dampspærren.

Er det den korrekte procedure? kan ikke rigtigt blive klog på om dampspærren egentligt skal ligge under bjælkerne for at undgå fugtskader på dem?

Bonus spørgsmål: Skal både kolde og varme rør der ligger under gulvet isoleres også? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have noget understøtning til din isolering. Du kan bruge forskallingsbrædder, tynde hegnsbrædder eller lignende. Der kræves ikke så meget. For at isolere under dine bjælker må du bruge en afstandsklods mellem din brælke og din "forskalling". Er der plads kan du skrue det op nedefra, ellers nogle skruer på skrå fra bjælken. Så isolerer du op til bjælken, og derefter fylder du hele hulrummet mellem bjælkerne. Derefter dampspærre over bjælkerne, men under dine gulvplader. Jeg vil mene at gulvplader skal skal skrues fast.

Hvordan er din krybekælder udført? er der støbt gulv?


Søren O

Og ja alle rør i det kolde område skal isoleres. Det varme på grund af varmetab naturligvis, og det kolde på grund af at de ikke skal "svede" ( danne kondensvand uden på ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fedt venner...tak! så har jeg lidt at gå videre ud fra... har ikke haft mulighed for at åbne op endnu, der er ikke nogen lem, huset er fra 1924 så har en formodning om at der ikke er støbt under det, men ved det først når jeg kommer så langt

Men hvis jeg skruer gulvpladerne fast, så bryder jeg vel dampsærren? 

Fedt venner...tak! så har jeg lidt at gå videre ud fra... har ikke haft mulighed for at åbne op endnu, der er ikke nogen lem, huset er fra 1924 så har en formodning om at der ikke er støbt under det, men ved det først når jeg kommer så langt

Men hvis jeg skruer gulvpladerne fast, så bryder jeg vel dampsærren? 

Hvis der ikke er støbt under dit gulv, villi jeg kraftigt overveje en helt ny gulvopbygning med ca. 40 cm "flamingo", 10 cm beton og evt. et trægulv øverst.


Søren O
Annonce

ligesom Søren O vil jeg os anbefale at lave ny gulvopbygning med ny flamingo isolering, gulvvarme, beton og trægulv.

at begynde at pille ved en krybekælder er en af de opgaver ved et hus byggeri der er mest risiko ved, da små ændringer kan ødelægge klimaet i krybekælderen og derfra går det hurtigt krybekælderen skal være knas tør over alt og selv der er der en risiko, selv teknologisk institut har ikke en 100% sikker løsning på at efterisolere en krybekælder  


- Tømreren / Bygningskonstruktør

Man skal ikke være så bange for de få skruer igennem dampspærre. Hvis man kan sige det på den måde så vil folien stramme lidt ind omkring skruen samtidig med at det hele naturligvis kommer i klemme. Så det er meget minimalt skade der sker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis