Gammelt toilet, asbest i fliseklæben?

Jeg vil gerne istandsætte et toilet i kælderen og rive de gamle klinker ned til at starte med. Ud fra hvad jeg kan se er der brugt mindst 3 forskellige slags klinker og toilettet har formentligt været udbygget under flere etaper, hvor der b.la. er opført en indervæg i lecablokke og skalmur på ydersiden af huset. Jeg ved derfor at nogle af fliserne må være opsat i 1979/80 da de ligger i toiletvinduet med overlap på skalmuren, de andre er sat op i 1970erne ... Gulvklinkerne i 2007 så ingen problemer der (tidliger ejer efterlod en kasse med dato på)...


Jeg har vedhæftet billede kan det ligne asbestholdig klæb, den er meget hvid og ikke kommet på fra tube (dvs ikke slangepåført)? Den virker ikke som værende "beton-hård". Jeg kan ikke se fibre a la cellulose størrelse som på træfiberplader ...


Billede 1: Ragno 6*77 140 flise "made in italy"

Billede 2: 2 forskellige fliser "made in spain" (195x100mm) og "made in italy" (195x95mm)

Klæb på væg efter fliseaftagning fra område der er før 1979 ...


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fliseklæber Anvendelsesomfang Stort.

Til fliseopsætning i badeværelser og køkkener samt industrier som slagterier og

mejerier.

Variabel tykkelse, gråhvid.

Pulvermørtel tilsat asbest.

Årstal anvendt.

Alfix 1963-75, Lip 1968-1979, Pukkila 1962-75, Ceresit - 1979.

Kan i sagens natur være vanskeligt at se, om der er asbest bag opsatte fliser.

Bygherren bør derfor oplyse, hvornår fliserne er sat op og hvilket produkt der er

anvendt eller de oprindelige byggebeskrivelser må undersøges.

Hvis fliserne er opsat i den periode hvor der blev brugt asbest, men der i øvrigt ikke

foreligger oplysninger om hvilket produkt, anbefales det at få analyseret materialet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis