Gulvvarme - fra shunt til returtermostat

Hej

Vi har et nyrenoveret hus, som vi selv har renoveret. Herunder er der renoveret 2 badeværelser.
Vi har gulvvarme med shunt til alle rum pt, men vi oplever manglende komfort i vores badeværelser. Da vi har trægulv i resten af huset må fremløbet ikke være højere end 35 grader, da der herved opnåes maksimal temperatur på trægulvet 27 grader.

27 grader føles imidlertid koldt på klinkegulv, derfor har jeg leget lidt med tanken om at montere 2 returtermostater til badeværelserne i stedet. På denne måde kan jeg få vand med ca. 45 grader i gennem. Dette håber jeg så vil løfte temperaturen på badeværelsesgulvet, så det føles varmere.

Jeg er med på at det er lidt en høker løsning, men alternativet er at montere 2 nye minishunter (jeg har 2 shunter i dag, hvor badeværelserne kører på en hver), og det bliver en noget større udskrivning for ikke at tale om ekstra strøm til pumper mv.

Badeværelserne er ikke ret store hhv. 3 og 4 kvm, så varmetab rundt i slangen burde ikke være et problem. Under alle omstændigheder vil det være varmere end før.

Vi har naturgasfyr med udekompensering.

Hvordan lyder dette i lav-det-selv-brugernes ører?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Få reguleret din shunt ind, så du kan lukke mere vand igennem hvert badeværelses gulv, og på dén måde få større varme kapacitet ind i de to rum.

Hvis dine shunts er fuldt åbne nu, så er der kun metoden med at få lavet en højere fremløbs temperatur til badeværelserne tilbage.


 

Shuntsne er reguleret korrekt ind og jeg har også prøvet at åbne endnu mere for badeværelserne, men gulvet vil jo aldrig blive varmere end vandet er.

Bemærk at varmen i selve rummet er ok, men det er komforten i et varmt gulv jeg søger.

Øh... svarer det så ikke at skrue op for radiatoren  i et rum der i forvejen er varmt nok??? 

Altså du vil have gulvet varmere men ikke rummet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nej altså rummet er måske 20,5 grad, så det må gerne blive varmere og det vil det naturligvis også blive hvis gulvtemp stiger 5 grader f.eks. Hellere for lunt end koldt på badeværelse.

Hvis shunts er reguleret korrekt, så er det vel bare at sætte rum temperaturen til noget højere setpoint, og så kommer dit varmere gulv helt af sig selv.

Du skriver selv 27° gulv ved 35° fremløb, så er der altså stadigvæk 8 grader at give af.

Så lev med det nuværende, eller ændre din termostats setpoint, og dermed kald på mere varme, og dermed mere varme i gulvet.


 

Annonce

Ah, gulvet bliver ikke samme temp som vandet, da noget af varmen altid vil forsvinde andre steder hen.
Og jeg kan ikke skrue højere op af hensyn til mine trægulve.

Jeg har ikke føler på badeværelserne, så disse står altid og kalder på fuld varme.

det endste du kan er og sætte returtermostater på, tag dem af stunden og sæt dem med deres egen returtermostat. som du selv siger har du kun en frem tempartur på 35 grader, kroppen temp. er ca 37 grader. så det ville aldrig føles "rigtigt", da det faktisk vil køle kroppen ned, end og føles behageligt. alt det andet vil ikke hjælpe.  

Hvis din fremløbstemperatur er ca. 45o ser jeg ikke noget problem i returtermostater. 

Dit gasfyr er forsynet med udetemperaturføler for at regulere fremløbstemperaturen. Hvad er så fremløbstemperaturen i sommermånederne, og hvad er den i de kolde vintermåneder?

Ved høj fremløbstemperatur vil du få væsentlig forskel i din gulvtemperatur.


Søren O

Rart at høre jeg ikke er helt galt på den.

I sommermånederne er der jo slukket for varmen, så der er fremløb på rumtemperatur dvs. ca 20 grader.
Om vinteren er det som jeg nævner mellem 40-50 grader. Aldrig højere. Derfor tænker jeg også at jeg ikke vil mærke den store tempforskel - slet ikke når gulvarealet er så lille. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis