Låger til indbygget reol

I min lejlighed er der en dør som er blændet hvori der er lavet en indbygget reol. Jeg vil gerne bygge nogle låger og sætte på, så den indbyggede reol bliver til et indbygget skab. 

Hvordan griber jeg det an? Hvilke hængsler skal jeg bruge og hvordan måler jeg op til lågerne rigtigt, så jeg er sikker på de kan lukke inde i reolen og ikke sidder udenpå reolen og stikker frem i rummet? 


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til   
jeg ville bruge "køkkenhængsler", for så er det nemt at måle op, da lågens størrelse er det samme som brede gange højde...
En låge skal altid monteres på fronten af skabet, så den dækker for alle 4 kanter rundt. Du kan selvfølgelig godt lave lågen så den sidder inde i skabet, men det kræver at du køber specielle hængsler der er beregnet til det klik her
For at montere køkkenhængsler kræver det et forstnerbor, i den rigtige størrelse, men det kan du alt sammen købe hvor du køber hængsler (div byggemarkeder).    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for hurtigt svar!

Problemet er, at rundt om den indbyggede reol er en gammel dørkam hvor træet er skåret i forskellige mønstre, så umiddelbart virker det svært at sætte lågen udenpå disse udskæringer. Mon ikke det er smartest at sætte lågen inde i reolen så? Eller hvad tænker du? 

Hvor meget plads er der tilbage, for du kunne jo evt. "bare" sætte døren på igen, og på dén måde få det til at være integreret....


 

De nuværende hylder er kun 20 cm dybe og jeg har ikke den oprindelige dør, så tror umiddelbart ikke det er en mulighed. Hvordan måler jeg korrekt op hvor store de indvendige låger skal være? 

Hej.

Du måler reolens invendig mål (underside af topplade (hvis sådan en er monteret) til overside af bundplade)

så trækker du ca. 6 mm fra målet (0,3 mm I top+bund) - så har du dit invendig mål - og herved målet  til din låge/lager.

Husk at checke om karmen er lod / vater - hvis ikke vil jeg nok trække et par ekstra mm fra det indvendige mål.

Annonce

Okay, det giver mening Jeg er vel også nødt til at skære noget af de nuværende hylders dybde sådan så der bliver plads til lågerne indeni reolen? 

Hej.

Ja - hvis du ikke ønsker at montere lågerne på yderside som der tidligere er foreslået. Du skærer det samme af hylderne + 2-3mm - som lågen/lågerne måler - feks en 16mm låge - så skærer du 19 mm af hylden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis