Hul i køleskab

Jeg ville skære et hul i siden af mit nye køleskab, for at kunne få nogle kabler ud der inde fra.

Jeg fand så ud af (bagefter) at der sidder er rør, lige der hvor mit hul skal være, umiddelbart under metal-skallen...


Kan man forestille sig at det er her den "kommer af med varmen"?

..Og hvis der er - er (var) røret så fyldt med kølegas, så køleskabet ikke længere virker?

Hvad sker der, hvis man tænder for kompressoren uden kølegas?




Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er meget sansynligt at køleskabet kommer af med varmen på yderkappen. Der sidder vel ingen "køleribber" på bagsiden?

Jeg tror ikke at køleskavet virker nu, da kølemidlet må være forsvundet. Jeg tror ikke at din kompressor tager skade af at blive startet kortvarigt.

Prøv at kontakte en kølemontør - han kan måske lave en ny rørforbindelse forbi din udskæring, og komme nyt kølemiddel på.


Søren O

Kompressor kan sagtens køre uden kølemiddel. I visse tilfælde er der nogen der bruger dem til f.eks. at pumpe cykler. Men køleskabet vil ganske sikkert ikke give mere kulde fra sig. 

Det kunne da være sjovt at vide hvad det er du har gang i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg udvikler elektronik og for at kunne måle hvad der sker med kredsløbene når de bliver kølet ned og varmet op, skulle jeg have kablerne ført ud gennem siden.

Senere skulle der så monteres varme derinde og en lille styring til det.

Det er kun for at give en ide om hvor vi ligger. Hvis det skal være en rigtig test, skal det være et rigtigt klimaskab, hvor man kan styre fugtigheden og temperature fra -50 til +150 grader på ganske kort tid, så man stresser komponenterne. 

...men så snakker vi en helt anden pris og størrelse ;-)


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Ja ok det har jeg prøvet i meget lille målestok. Det var for at finde loddefejl, så det blev simpelthen smidt i fryseren. Men det er jo slet slet ikke det samme. 

Kan du ikke klare dig med at skære gummiliste i døren væk på et lille stykke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo det er principielt fint nok. Det er bare rart at kunne åbne lågen uden at ledninger og hvad der nu hænger fast i dem, falder ud og uden at skulle rode med tape osv - selvom rullen med gaffa sjældent er langt væk 😎


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis