Sokkel til indervægge

Hej derude   

Jeg har i forbindelse med renovering af et 6kvm badeværelse banket gulvet op. Indervæggene er gasbeton. Jeg har på grønt lys fra min murer også banket en sokkelkant væk i rummet, så væggen kunne blive lodret af hensyn til tættere isolering. Nu er spørgsmålet så, hvor god idé var det, da jeg har hørt delte holdninger om det. Skal jeg være bange for at indervæggene ikke kan holde til det over længere sigt? Hvad foreslår i at jeg gør? Jeg har vedhæftet et før billede af sokkel-kanten. Mange tak for jeres hjælp.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal lige tilføjes at soklen kun er ca 15cm høj.

Da du sikkert graver dybere ned ville jeg lave en sokkel ned til bunden af det udgravede. Da det er indvendigt behøver det ikke at komme i frostfri dybde, og det kan sagtens mures op i mursten. Det var måden jeg gjorde det på.  

Tag 1 m og mure det op 1- dag. 2 m som ikke røres den dag men du kan godt tage 1 m længere fremme samme dag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det et stort problem, at kanten er banket væk? Det er gravet 40-45 cm ned nu og klar til flamingo ovenpå leca til afretning. Jeg er blevet foreslået at bore hul i soklen hele vejen rundt og sætte tentor i hullerne og støbe det sammen med gulvet. Hvor smart er det?

AbuAsma skrev den 11-09-2017 22:41:58

Er det et stort problem, at kanten er banket væk? Det er gravet 40-45 cm ned nu og klar til flamingo ovenpå leca til afretning. Jeg er blevet foreslået at bore hul i soklen hele vejen rundt og sætte tentor i hullerne og støbe det sammen med gulvet. Hvor smart er det?

 Hvis bare din Leca er lige så bred som væggen bør det ikke være et problem - den bør dog ikke være mindre end 150mm!. Nu er det vel ikke en Leca term blok hvor du har bortskåret den ene vange?

Tentor mellem sokkel og dæk er primært nødvendigt mod ydremure, for at kunne stabilisere soklen og lede vindlaster fra facaden og ned i din gulv skive.


 Certificeret Statiker

Nej. Det er beton jeg har banket væk. Jeg har fået at vide at væggen ikke er bærende hvis soklen kun er 15 cm dyb og derfor betyder det ikk noget at jeg har banket det væk, da det kun er en skillevægssokkel

Det betyder sikkert ikke noget at du har banket kanten væk. Men problemet er at din mur står på en lille jord/sandkant, efter at du har gravet ud, som kan rasle ned. Du får jo ikke din flamingo til at støde så hårdt imod over hele området, så du er sikkert på at det kan holde jord/sand på plads. Så selv om din væg ellers ikke er bærende, skal den jo kunne bære sig selv. Så jeg ville mure op under i murens tykkelse ( altså 11 cm ) går jeg ud fra. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis