Spørgsmål tilstart/stop relæ

Hej


Jeg har købt mig en brugt bordrundsav af mærket Eletra Beckum, for et års tid siden i forbindelse med et orangeri projekt.

Det er en rigtig god sav som har skåret i 100-vis af meter træ til orangeriet. Men pludselig, fra den ene dag til den anden, står den stille.  

Jeg har haft start/stop boksen åbnet. Se billede 1.

En nabo har fortalt mig at der sidder noget motorbremse elektronik i boksen, se billede 4, som skulle gøre at klingen stopper med at rotere når man trykker på stop. Det har godt nok ikke virket i den tid jeg har haft saven.

Der sidder også noget print i boksen, se billede 2, og på det print sidder der to sikringen, hvoraf den ene er brændt. Markeret med rød streg rund om. Så lang så godt. 

Hvis jeg skifter sikringen, og sætter strøm stikket til 400v, brænder sikringen med det samme. Hvis sikringen omgået med stanniol og stikket sættes i 400v igen, brummer motoren højt men kører ikke. 

Jeg har så tilsluttet motoren direkte til 400v, uden om start/stop boksen, for at kontrollere om det var motoren der var stået af, men den kan fint køre med direkte strøm.

Det er bare ikke rigtig en holdbar løsning at bruge saven uden en start/stop funktion   

Nu håber jeg så er der sidder nogle el-eksperter som lige ved hvad der er galt med mit udstyr :-)


Mvh

Allan


31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På billede 3 sidder der en kontakt / relæ Den får 3 faser ind (400 v ) fra stikket til venstre. Lige til højre for har du den hvide du viser på billede 4. Det er et termorelæ. Altså en der skal slå fra hvis motoren bliver overbelastet. Der skal komme 3 faser igennem relæ og derefter termorelæ for at motoren kan køre. Tilsyneladende har den sikring då viser kun noget med styrestrøm at gøre, så det lyder lidt mystisk at den kanm få motoren til at brumme. 

Hele miseren kan være at relæet har brændt 2 kontaktpunkter. Så kan det være indrettet på en måde så motoren kan trække 1 af de manglende faser igennem styrestrøm.

Når du får motoren til at brumme må du måle på klemmer på relæet. Der skal være 0 volt på tværs over. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Så den hvide plast del er ikke en motor bremse som min nabo mente men et termorelæ, ok så er det da på plads.

Er det korrekte opfattet af mig at fejlen ikke kan ligge i motoren, når den kan sluttes direkte til 400v og kører fint?

Når du skriver at problemet kan være at relæet har brændt to kontaktpunkter, mener du så den sorte på billede kontakt på billede 3, og hvis det er, har jeg så en mulighed for at måle den i gennem for at konstatere om det er fejlen. Hvis ja, hvordan gør jeg så det?

Kan et sådan relæ købes som reservedel?

Som du nok kan høre, ej jeg ikke sååå stærk i strøm   

Mvh

Allan

Altså fra fase L1 på den ene side til afgang på den anden side. Og fra L2 o.s.v. Husk at du skal gøre det ret hurtigt. Målingen bejøver ikke at tage mere end 10 sec. DEt kan motoren sagtens holde til uden at blive for varm, eller at termorelæ slår fra. 

Jeg kan iøvrigt se at de 2 orange ledninger også går igennem termorelæ. Den skal jo naturligvis være indkoblet igen så der er forbindelse igennem ved det lille "knæled" på billede 4


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skal jeg måle imens der er spænding på? Og helt precist hvordan måles det? Jeg  har et multimeter som jeg plejer at bruge til helt simpel fejlsøgning, men hvordan skal jeg gøre her?

Du skriver at motoren godt kan holde til det, men som det er lige nu sker der intet når jeg sætter spænding på, da sikringen er sprunget.


Hej AFK

Med fare for at blive lidt upopulær, så vil jeg sige, at du skal få en elektriker til at kigge på saven.00 volt med 16 ampere foran, er altså ingen spøg at arbejde med, når man ikke har forstand på det.

Mvh Finn 

Annonce

Hej Finn

Bare rolig, du bliver ikke upopulær hos mig med denne besked   Jeg er godt klar over at 400v IKKE er noget man skal begynde at eksperimentere rundt med, når man ikke har den helt store forstand på det.

Problemet er bare at jeg har forsøgt mig med at spørge forskellige steder, men der er ikke rigtig nogen der har kunnet hjælpe. Derfor prøver jeg lige her inde, og ev elmand har allerede gjort mig lidt kloger på min start/stop boks.

Jeg har søgt et diagram, men det er ikke let uden at vide hvilken type det er. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Helt fint.

Det er godt at have dette forum. Håber du får den til at virke.

Mvh Finn

Nu tror jeg at jeg har fundet et sted hvor jeg kan købe hele boksen som reservedel:

https://www.elektro-kahlhorn.de/kre...:2070.html

Mit problem er bare, ligger fejlen i boksen eller motoren? Jeg er ikke rigtig kommet nærmer en forklaring på hvorfor der ryger en sikring på printet, når der sættes spænding på. 

Jeg ville være lidt ked at at smide 117 Euro efter noget som så ikke har den ønskede effekt   



Der har vi så diagram, jeg skal nok give dig en forklaring i aften når jeg får tid. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis