Sandfangsbrønd til faskine

Jeg er igang med at grav til en faskine og derved også en sandfangsbrønd. Der skal være fald fra brønden til faskinen, men hvor meget? Og hvilken vinkel skal jeg bruge fra brøndens vandlås?



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt sidder der en 45o vinkel på en sandfangsbrønd, så det vil jeg foreslå. Røret føres op til ca. 90 cm (frostfri dybde), for dereftet at gå videre til din faskine. Et fald på min. 10 o/oo (1 cm/m) må være passende.


Søren O

der skal jo så 45 grader på, så kommer røret til at gå "vandret" Altså med det anbefalede fald.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ingen krav om "Frostfri dybte" Røret tømmes hvergang, så ingen krav. 

Husk afstand til fundament og kælder, samt afstand til skel. Der er ikke krav om vandlås i faskiner, da det er regnvand. Personlig laver jeg 2% fald

Bruger du kassetter eller  klassisk faskine med sten?


Keld

Jeg smider en 45 grader på. Nu er der fakstiks vandlås på de flete tagnedløbsbrønde. Jeg bruger kassetter fra Wavin. 

Jeg holder kravet på de 5 meter. Hvis der er skal 2% fald, så skal jeg vel bruge en anden bøjning end 45 grader?

Annonce

De 2%er min favorit, men ikke et krav. Brug en 30 eller et par 15 graders bøjninger. Husk 87 i terræn er ulovligt 


Keld

Man kan kun få 15 - 30 - 45 og 88 grader (så vidt jeg husker ) Og da den 88 grader ikke må bruges er der jo ikke så meget at vælge imellem. Man kan sagtens lave fald selv om grader på bøjning ikke passer 100 % Det er jo lavet til at kunne fungere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis