Afløb badeværelse

Hej alle.

Er i tvivl om dette afløb er godkendt til badeværelse. Står foran en totalrenovering af badeværelse - har autoriserede til at godkende skidtet - men skal jo så også lave det ordentligt.

Kan det bruges?

Min egen logik siger jo at kanten skal være lige godt 10mm over betonkanten, således at vandet kan løbe fra fliser ud igennem risten.

Men - skal en membran på gulvet ikke gå glidende ned i afløbet via en membranflange?

Til info. Afløbet sidder ikke i en bruseniche.


Mvh og pft

Nichlas


går det galt, så henter jeg manualen :-)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej båndet skal ligge på flangen, det er det den er beregnet til. Pvc delen der stikker op i risten skal være 10—12 mm højere end flangen.  


km

Ok. Så den er fin til baderum?

Ifølge tegningerne til skal jeg tilkøbe en selvklæbende manchet der netop skal påklæbes 1cm op ad siden på pvc delen,som så skæres fri på toppen.

Jeg var bare af den overbevisning at flangen evt skulle lede små dråber vand ned i afløbet.


går det galt, så henter jeg manualen :-)

De findes også men er til en anden konstruktion. De der er udmærkede til baderum i stue etage. På 1 sal bruger man tit nogen hvor membranen er glat med hullet (ikke ned i) 


km

Hej.
Afløbet ligner et maxiflex komplet ø110 mm.

Det er rigtigt at vådrumsmanchetten skal udføres 10 mm op af top flangen.
Dog ser jeg dette afløb som en dårlig løsning da den ikke kan lede vand ned i risten som vil kunne opstå under klinken hvis disse ikke er klæbet 100 % fast ved området.
Men vil jeg ikke være bekymret hvis denne ikke er monteret i et badeværelse eller et sted hvor der ikke belastes med støre vandmængder.
husk overkant flange skal gå ligmed overkant slidlag. 

Husk at hør med producent om hvilke vådrumssystemer der passer sammen med den manchet der skal monteres, da dette i værste fald kan gå ud over garantien for produktet ved at blande 2 vådrumssystemer sammen. 

Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 05-09-2017 21:23:58

Hej.
Afløbet ligner et maxiflex komplet ø110 mm.

Det er rigtigt at vådrumsmanchetten skal udføres 10 mm op af top flangen.
Dog ser jeg dette afløb som en dårlig løsning da den ikke kan lede vand ned i risten som vil kunne opstå under klinken hvis disse ikke er klæbet 100 % fast ved området.
Men vil jeg ikke være bekymret hvis denne ikke er monteret i et badeværelse eller et sted hvor der ikke belastes med støre vandmængder.
husk overkant flange skal gå ligmed overkant slidlag. 

Hilsen Martin.

 Det er et maxiflex og er indkøbt til badrum. Dog er det under et vaskeskab og i et rum med spa, hvor afløbet ledes til maxiflex. Så vandbelastningen vil ikke være enorm.

Nu skriver du flangen skal være plan med slidlaget - så kommer risten 3cm over slidlaget? Eller er det ikke den brede krans du mener?


går det galt, så henter jeg manualen :-)
Annonce

Jeg var ikke opmærksom på at flangen var 30 mm.
Den skal udføres som vist på snittegning hvor slidlaget kommet over flangen på denne type.
Så der skal regnes med klinketykkelse, fliseklæb og vådrumsmembran.
Fliseklæbens tykkelse vurderes ud fra klinkernes størrelse.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Mange tak allesammen. Jeg var egentlig mest nysgerrig på om det er lovligt - havde jo min egen ide om at membranen skulle lede vand i afløb.

Jeg bruger svinet og følger snittegning :-)


går det galt, så henter jeg manualen :-)
nichlasriise skrev den 05-09-2017 21:42:53

Mange tak allesammen. Jeg var egentlig mest nysgerrig på om det er lovligt - havde jo min egen ide om at membranen skulle lede vand i afløb.

Jeg bruger svinet og følger snittegning :-)

 Det ville også være det bedste. men den er lovlig. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg har aldrig fundet ud af hvad de bruger dem der stikker 30 mm op til. 30 mm fliser ? Man kan få nogen der stikker 12 mm op de passer til de fleste fliser. Dem på 30 får 20 mm beton hen over og båndet kommer ikke til at ligge på flangen men skal som nødløsning klæbes de 10 op ad kanten. Det er Ikke korrekt men det bedste når man ikke har det rigtige. 


km
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis