Hvilken str radiator til stue?

Hej Forum


Vi har netop fået udvidet vores stue med ca 10m2 og jeg kom i den forbindelse til at tænke på om vores radiator i stuen mon er stor nok nu? 

Vores stue er ca 29m2 og bliver opvarmet af en enkelt radiator der måler 140x55 cm. Er den radiator stor nok til at opvarme en stue af den størrelse?


Det skal siges at radiatoren sidder i den ene ende af stuen, og jeg tænker på om varmen mon kan komme helt ned i den anden ende.

Hvad siger i? Billeder og tegninger laves gerne :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo an på så meget: isoleringsgraden, fremløbstemperaturen, enkel-/dobbelpladet osv.. 

Det lyder til at den måske er lidt for lille hvis det er en alm Rio dobbelpladet radiator. Normalt regner man med 65 watt pr m2. Så for 29m2 skal du bruge 29x65 = 1885 watt. Se evt mere her http://www.riopanel.dk/media/3070/rio_dk_standard.pdf

Så måske er den ikke stor nok, men det finder du jo bedst ud af ved at vente på vinteren :-)


Morten

Hej Morten

Ja radiatoren er en hel standart dobbelpladet radiator, og hvis jeg kigger på den udregning kan jeg godt se den allerede inden ombygningen var for lille. 

Vi har altid haft lidt bøvl med varmen i vores hus, men her har jeg indtil nu mistænkt vores gasfyr, eller rettere A-pumpen for at være synderen. Men jeg kan godt se at det jo bestemt ikke hjælper på det med en underdimensioneret radiator. 

Jeg må have en vvs´er ud og se på hvad man kan gøre ved det :-)

Der er ihvertfal ikke meget sjov i at sidde og fryse 


Morten

Nej og med en gravid kone der snart skal på barsel må jeg hellere få styr på det :-) Men tak for hjælpen i hvert fald

Jo større radiator jo lavere fremløbstemp. kan man tillade sig, og her har lavenergi-pumper deres store fordele. 

Jeg mistænker nemlig vores pumpe i fyret til at være gået i stykker, så med en ny lavenergipumpe kombineret med ny og større radiator må det jo give en forbedring af varmen i hytten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis