Pletter på lakeret bord

Hej

Vores sofabord har fået nogle hvide pletter, jeg tror de er kommet fordi vi har stillet varme tekopper på bordet. NB. Bordet er af massivt mangotræ som er lakeret.

Kan jeg redde bordet?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan prøve med varme, for at fjerne ringene.
Jeg så en fyr der brugte sprit, der blev hældt ud på pladen og antændt, og så lynhurtigt pustet ud igen. gentag flere gange, men husk at sørge for at spritten ikke løber...og slet ikke med ild i   
Det trik kræver dog at lakken ikke er sprit-opløselig
 
Du kan også starte med at prøve med en hårtørrer, og varme forsigtigt op, da det hvide faktisk er fugt der er fanget under lakken.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har med held brugt tricket med sprit engang. Da jeg boede hjemme kom jeg til at holde en fest, og ja - Der blev spildt en del, og mange runde mærker efter glas. Men lidt sprit på, antænd og pust ud efter et par sekunder. Gentag til pletten er væk. 

Jeg har prøvet begge metoder og spritmetoden fungerede ikke hos mig. Til gengæld har jeg på masser af borde og reoler brugt en varmepistol til at fjerne ringe. Kan nok også laves med en hårtørrer.

Det vigtige er, at når man begynder at varme, skal man hele tiden bevæge varmepistolen. Man skal ikke holde den stille ret længe, før den pludselig bliver for varm og man får forbrænding af lak og træ.

Men kør den frem og tilbage i rolige bevægelser og efter 10-30 sekunder skulle man gerne kunne se, at nu begynder der at ske noget. Så fortsætter man bare indtil man er tilfreds - dog skal man være opmærksom på, at hvis den er meget længe om at lave et resultat, så skal man være meget forsigtig, når der begynder at ske noget, for ellers bliver det pludselig for varmt.  Så holder man evt. en lille pause, så det køler lidt ned, hvorefter man fortsætter igen.

Det tager ikke alt, men på min arbejdsplads har jeg reddet reoler, skriveborde og alm. borde, således at de kunne tages frem fra lageret igen.


Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis