Reparere understrygninger?

I forlængelse af at jeg fornylig skiftede to tegltagsten på min mor hus har jeg lagt mærke til at understrygningerne er meget løse og at de generelt falder af, næsten af sig selv. Man kan heldigvis komme til dem, da der ikke er undertag. For et par år siden havde min mor en tagmand ude og kigge taget efter. Han "klat reparerede" noget af det men langt fra det hele. Nu gå jeg så og bliver lidt bekymret over om jeg bør få gjort noget ved det og jeg tænker at man måske selv kan lave det? Det bliver i hvert fald dyrt hvis jeg skal have en murer ud og lave 100km understrygning.

Jeg har selv at der findes firmaer der kommer ud og fuger med noget der bestemt ikke ligner mørtel. Hvis det er noget der dur, kunne man måske gøre det samme selv, med en elektrisk fugepistol. Det kræver selvfølgelig at man finder den rette fugemasse?

Andre ideer eller indput er også velkomne?


mvh



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg understrøg vores hus for nogle år siden, på den gode gammeldags måde.
Min murer gav et godt råd, at lave en tynd "maling" af fliseklæber, som jeg malede tagstenene på de steder hvor understrygningen skulle sidde.
Da den var tør, var det ikke så svært at få mørtelen til at hænge fast, da fliseklæberen virker som "primer".

Nogle steder på vores tag, var der lavet reparationer med sådant noget sort tjære lignende stads, for mange år siden... det meste af det sad hulens godt fast på stenene, men var til gengæld revnet i stort set alle mellemrummene i mellem stenene, så det ikke virkede  
Og det værste var at den almindelige mørtel ikke ville hænge på den "tjære" så jeg var nød til at bruge Tagtæt på de steder, og det koster det blå ned fra himlen i forhold til hvad mørtel koster    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Åh, gud. Det lyder som et kæmpe arbejde :-) Der er vel i nærheden af 1000m der skal understryges. Ellers et godt tip med fliseklæb. Der er nok ingen tvivl om at det er det rigtige, men så må jeg få en murer til det. Jeg kunne selv forberede det og fjerne det det løse først.

Jeg har godt læst at bitumen baserede løsninger har begrænset levetid, men det har resten taget vel også? Altså tagstenene og lægterne. Taget er i forvejen allerede 50 år gammelt (ca. 1965), så man kunne måske argumentere for at reparationen ikke skal holde længere end resten af taget?

Det slår mig øvrigt at det ikke er alle tage der er understrøget, så jeg kommer i tvivl om hvor hvor meget man skal gøre ud af det? Taget sidder over et åbent loftsrum, så betyder det overhovedet noget om der trænger en smule vand ind? Man kunne måske beskytte træværket mod fugt og svamp/råd med alm. træbeskyttelse? Så længe stenene er klipset fast med metalkramper så flyver de vel ikke af?


Taget skal være tæt imod især snefygning, men også regn der kommer i forbindelse med blæst kan trænge op under tagsten . Nogle betontagsten har en konstant facon så de kan klare det uden understrygning. Men tegl er jo et mere levende materiale når man brænder det på teglværker, så de kan ikke blive så tætte. I det tilfælde er der kun under eller overstygning hvis man ikke laver et undertag. De teglsten der fra starten har haft en fejl i brændingen er jo gået i stykker igennem de 50 år, så de der er tilbage er dem som har kvalitet til at holde længe. Så du behøver ikke at bekymre dig ret meget de næste 50 år hvis du ellers holder det ved lige. 

Det er nu ikke så galt at gå og understryge. Du skal blande passende mørtel, og så lægge det op på et pudsebræt. Med en skelske kan du så tage noget på ad gangen. Materialer koster "ingenting" det er arbejdslønne der tæller. 

Det nytter ikke at stryge træværk med træbeskyttelse, hvis der kommer en snedrive ind på loftet (hvis vi overhovedet får vinter igen) så smelter den jo med vandskade nedad til følge. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mit tag er fra 1956 og har det fint, både når det gælder selve stenene, men også træværket der bærer det   
Der er tegltage der vel over 100 år gamle fordi de er blevet vedligeholdt, så der ikke trænger fygesne og vand ind. Selve teglen kan i princippet holde evigt, men den bliver selvfølgelig nedbrudt på overfladen af vejret, men det er næsten altid fugt og storme der ødelægger mest.

Her nede i Sønderjylland hvor jeg bor, har der tidligere været rigtigt mange teglværker, så Flensborg fjord er nærmest "brolagt" med affald fra alle disse teglværker... sjovt nok så bliver teglene bare runde i kanterne, af at ligge i vand, men ellers forgår de afsindigt langsomt.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
grisen skrev den 05-09-2017 18:40:49

Du kan også fjerne det gamle murer-understrygning og fuge det med http://www.tacodan.dk/produkt.asp?S...uktIDNR=60

 Det kunne godt være det der var brugt på mit tag..........det var revnet i næsten alle fuger, mellem stenene, men sad ufatteligt godt fast på selve stenene. Og med en pris på små 700 kr, for en kasse på 7,2 liter bliver det et rigtigt dyrt tag.... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Et tegltag skal da understryges med Hydraulisk mørtel KKh 50/50/575 0-4 mm. Det er den rigtige mørtel, fordi den ikke bliver for hård, og kan give sig. Den færdigblandede mørtel skal kun tilsættes vand. Mørtelen skal bearbejdes i minimum 20 min i egnet blander. For at armere mørtelen bør der tilsættes "fæhår" eller glasfiber "fibre".

Understrygning af taget bliver bedst i fugtigt vejr, og der må ikke være frost. Er dine teglsten tørre, skal de fugtes inden understrygningen. Du skal have egnede murskeer, dem køber du på trælasten.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også