Stabiliserende væg

Hej.

Jeg skal have fjernet en væg så vi kan få et åbent køkken, men jeg er meget i tvivl om denne væg er stabiliserende eller ej.

Væggen er 75 mm tyk gasbeton.

Selve huset er 7,71 meter bredt og jeg har hørt noget med at gitterspær under 8 meter er selvbærende.

Jeg har vedlagt et billede hvor jeg har farvet væggen som skal fjernes. 

Hvad er jeres vurdering, er den stabiliserende eller ej.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stabiliserende vægge er næsten altid vægge der står vinkelret på ydervæggen. Hvis den er lang er det jo den der skal stabiliseres imod vindtryk på huset. Så stabiliserende er den ikke. Om den er bærende på tagkonstruktionen er en anden sag. Men med den bredde burde den ikke være det, hvis du har en gitterspær konstruktion.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Få en bygningsrådgiver ud og se på dette.
Der kan evt. opsættes en limtræsbjælke på spær i loftrum for at forhindre et eventuelt nedbøjning der vil kunne forkomme på et senere tidspunkt. 

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
ev elmand skrev den 04-09-2017 14:58:55

Stabiliserende vægge er næsten altid vægge der står vinkelret på ydervæggen. 

 Vrøvl!

Jeg mistænker den for at have stabiliserende effekt. Når man betragter de langsgående vægfelter, så er dine facader fyldt med åbninger = ikke særlig stiv for vandret belastning.Dvs at der i længderetningen primært er den væg du har markeret, til at stabilisere bygningsafsnittet Væggen ligger desuden i forlængelse af en skorsten, hvilket indikere at den er en del af det oprindelige ideoplæg. 

At du har "hørt" at et gitterspær er selvbærende gør det ikke til en garanti i dit tilfælde. Jeg synes du skal følge Martins råd


 Certificeret Statiker

Det skal siges at vi har fået isoleret vores loft og der blev bygget en gangbro i midten af huset der løber parallelt med væggen vi ønsker fjernet, som er blevet hæftet i spærene.

Kan den afhjælpe på stabiliteten?

Den kan afstive din loftskive, men lasterne skal stadig ned i fundament, og det kan de kun komme via en væg eller lign.

Så skal det være fordi den er "stiv nok" til at fordele lasterne til andre vægge i huset - men nu gætter vi.


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis