Gør egetræ mørkere

Hej,

Jeg har sagt nye karme til dører i huset hvor bundstykke er i egetræ. Jeg har så anskaffet mig nogle fejelister i eg. Fejelisterne er dog lysere en bundstykkerne. Jeg er med på at det ikke kommer til at være præcis samme farve, men kan jeg give det noget olie så fejelisten bliver lidt mørkere.

Nogle anbefaler linolie mens andre siger det skal være vaselinolie eller køkkenbordsolie.

Hvad tænker i?

/Steffan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan prøve at køre det over med en fugtig klud, så du kan se hvor mørkt træet bliver ved at bruge olie (men uden at bruge det).
Jeg tror du vil opleve at bundstykket også bliver en grad mørkere end din feje liste, hvis du bruger den fugtige klud, og så er du lige vidt   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg ville bruge koldpresset linolie. Men lav et forsøg først på en stump du ikke skal bruge, så du er sikker.
For olien er svær at "hive" af igen når den først er kommet på   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Kan anbefale Droppen universallak, som kan købes hos Harald Nyborg. Havde fornylig samme problem hos min datter. Egetræsbundstykke og en fejeliste som var for lys, også hvis man købte den færdiglakeret. Ovenstående lak giver en mørkere overflade end de farveløse lakker.

Har brugt samme lak på noget gulvreparation af gl. bøgetræsparket. Farveløs lak var alt for lys, men ovenstående lak gjorde, at man  det nylakerede nu også så ud som om, at det var blevet farvet af solen.


Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis