Opvasker tørrer periodisk ikke ordentligt

Hej,

Jeg har en Zanussi DE4755-opvaskemaskine, som er begyndt ikke altid at tørre ordentligt. Problemet er altså periodisk og konstateret over flere måneder. Omtrent 1/3 af gangene er opvasken helt perfekt. Og ca. 2/3 af gangene er især plastic-delene meget våde, der kan være lidt madrester rundt omkring, og der er ofte sæberester på især plastic-tingene. 

Den logiske konklusion er vel, at der er noget galt med varmelegemet, hvis ellers det både varmer vand og luft op, for ellers er det vel mærkeligt, at der kan være lidt mad- og sæberester, som jo ikke fjernes under tørringen?

Men tror I, det er gjort bare med en udskiftning af varmelegemet? Som sagt er problemet periodisk, så man kunne jo også forestille sig, at der er tale om en løs forbindelse et andet sted end i selve varmelegemet. Hvordan vil I gribe fejlsøgning og problemløsning an med denne sag?


Troels
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Køres det samme program ens  ( mål evt. tid ), ellers skyder jeg på din programvælger/styring, måske nogle følere, der registrerer opgaverne. Er ret sikker på vandvarmer og lufttørrer ikke er fælles og ikke laver periodiske fejl. Det kan et relæ til gengæld godt gøre, men kan jo spores i gernings øjeblikket. Løs forbindelse, krybestrøm, fugt mv. kommer ikke langt før dit (p)hfi klapper.


 

Prøv at undlade at vaske plastik i maskinen. Opvaskemaskiner er ikke bygget til dette. Under vask - og især tørring - opnår plastikdele ikke samme temperaturer, som metal bestik, glas og porcelæn. Hvilket resulterer i dårlig vask - og især tørring!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Vores ny maskine i sommerhuset ville heller ikke tørre ordentligt, det viste sig at 

der ikke var nok afspændingsmiddel til stede. Vi brugte de tabs som skulle indeholde det hele, den gik ikke.

Så efter påfyldning af afspændingsmiddel kører det super. Har fra andre hørt at fabrikatet af salt og afspændingsmiddel også har indflydelse på det samlede resultat.

Så måske er der en nem løsning på det hele.

Held og lykke med fejlsøgningen

Bjarne


 

De fleste opvaskere tørrer på den måde at det sidste hold skyllevand er meget varmt. Så indeholder porcelæn og bestik den varme og det kan så tørre det. Der er det så plastdele kommer lidt "bagud på point" idet de ikke kan indeholde varme og bliver kolde før de er tørre.

 Men det kan sagtens være skyllemiddel dosering det er galt med. For 10-15 år siden åbnede vi altid opvasker på klem lige når den var færdig, så tørrede det bedre


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene. Jeg tror, jeg prøver at undersøge, om det er relæet eller noget lignende, der kan have en løs forbindelse. Afspændingsmiddel er det helt sikkert ikke, eftersom der dels er masser af det påfyldt, og ikke mindst fordi problemet jo er periodisk (og ikke har sammenhæng med, hvornår der er fyldt afspændingsmiddel på).

Jeg er i øvrigt klar over plastics ringe tørreevne, men som sagt er maskinen periodisk også i stand til at tørre dette, så der er altså noget galt med maskinen.


Troels

Der kan godt være afspændings middel fyldt på, og alligevel "glemmer" den at dosere. Det er en lille magnetspole der sidder i beholderen i låge. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis