Græs er gulligt/visnet

Cirka 2½ år gammel græsplæne i gammelt opvokset kvarter (Turfline iseed)

Jeg undrer mig over hvorfor græsset nogen steder er gulligt / visnet - hvad tror I årsagen er?

Plænen er lavet af overskudsjord(muld) som blev planeret ud. De øverste lag er kastet på med skovl.

Slår græs uden opsamler og kører det over 2 gange, hvis det er lidt langt så der ikke ses synligt græstotter liggende. Slår plænen 1 gang pr uge (5 cm).

Kalker en smule pr år.

Har prøvet NPK gødning (dengang jeg kørte med opsamler) - men det lader til at være bedre bare at lade græsset ligge.


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at stille spørgsmålet her = havenyt.dk-forum     her er haveeksperterne klar til at hjælpe dig............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ikke for noget, men på billedet ser det ud til græsset ud til fliserne har stået med rødderne i vand og dermed har taget skade. Det retter sig op hvis de ikke bliver druknet yderligere.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg er ikke sikker, men det kunne være fordi der under din topjord, er enten grus eller andet der dræner godt.
I vores gamle hus, flyttede jeg en indkørsel, og et stykke af den fik jeg ikke gravet alt stabilgruset væk, inden der kom ny jord på (jeg var doven, og i tidspres). Det betød at hver sommer visnede græsset hurtigt på det stykke.

I vores nuværende hus, fik vi lavet dræn omkring huset (efter at have haft vand i kælderen), og her bliver jorden også tør før resten af haven...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg mindes ikke der har stået vand og druknet rødderne. Det er nok 1-2 måneder siden jeg tog billedet. Det ser ud til at være i bedring. Eftersåede lidt omkring maj så vidt jeg husker. 

Der ligger nok noget sand mest til venstre da det er nærmest huset som er godt 2,5 år. Sandet vil jeg mene er 15 cm nede eller mere. Det var en kæmpe bunke overskuds muldjord der blev planeret ud. Kan det gavne at rive det igennem nu eller kan det lige så godt vente til april og så efterså lidt mere i maj

Prøv lige at kontrollere for gåsebillelarver.
Fjern en græstøv og tag et spadestik jord og se om der er larver i jorden eller undersiden af tørven. De æder græsrødderne og får græsset til at visne/mistrives mens kløver m.v. er helt uberørt. Desværre er de dyre og problematisk at slippe af med. 
Billedresultat for gåsebillelarver

Annonce

Hvilke fugesand er der brugt, har selv brugt noget med ukrudtsmiddel i og fordi jeg fejede det overskydende ud i græsset har det tager nogle år før græsset blev pænt igen :-)


Mini Me skrev den 03-09-2017 19:20:57

Hvilke fugesand er der brugt, har selv brugt noget med ukrudtsmiddel i og fordi jeg fejede det overskydende ud i græsset har det tager nogle år før græsset blev pænt igen :-)


 Danfugesand. Noget kan godt være blæst over - men mindes ikke jeg desideret har fejet det over i græsset  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis