Simpel hjemmelavet træpillemaskine

Hej alle sammen

Jeg har besluttet mig for at prøve at bygge min egen helt simple træpillemaskine. Jeg ved, at det er en kompliceret proces og at det måske ikke vil lykkes, men jeg håber at I kan hjælpe mig med dele af konstruktionen. Det skal siges, at jeg er komplet amatør til at bygge sådan en maskine, så underskylder på forhånd for evt. dumme spørgsmål.


Jeg har tænkt, at have en motor nederst, som driver en vertikal aksel, hvorpå jeg vil montere en matrice, hvor pillerne bliver presset igennem vha to valser/trykhjul.


Mit indledende spørgsmål er: Kan man købe matricer/valser færdiglavede og i så fald hvorhenne? Hvis ikke, er det så noget man selv kan fremstille eller bestiller man sådan nogle efter mål?


Dernæst, jeg har købt en lille 10 kw motor, som jeg hr forstået bør være nok til at køre akslen rundt. Den vil jeg som nævnt montere nederst, men dens output er horisontal. Hvordan får jeg dens output kanaliseret over i min vertikale aksel? Jeg har læst om vinkelgear, men så vidt jeg forstår overfører den 1:1, således at min motor, der har 900 rpm vil høre at akslen også drejer med 900 rpm og det tror jeg er alt for hurtigt. Er det smarteste at geare outputtet ned til fx det halve og så sætte vinkelgear på eller findes der en smartere måde?

Igen, beklager hvis det er indlysende spørgsmål, men jeg er en novice ud i det her, så håber I vil bære over med mig.

Al hjælp modtages med stor tak.

Mvh

Jens

Hej alle sammen Jeg har besluttet mig for at prøve... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ære og respekt for dit engagement, men den bette maskine på Utube laver noget der ligner 50-60 kg/ time. Og det betyder, der skal stå een og skovle smuld i. Pillerne bryder let når de falder ned. De er ikke presset hårdt nok til transport og vil give smuld.

Jeg har set storproduktion med hydraulik, hvor der var cylindermatricer. Dermed vinder man kg hvor hydraulikken er langsom. Man kan justere trykket meget let.

PS en lille fabrik, der lavede spåner til minkpelsning og røgning af kød, brugte smuld via en alm traktorcylinder til produktion af briketter.


 

Hej igen alle

Tusind tak for alle jeres svar.

Jeg er nu kommet så vidt, at jeg har fået lavet et helt simpelt skelet, hvorpå jeg har monteret min vertikalt, med en rem over til min aksel, som nu kan snurre rundt og rundt uden så meget nytte :-)

Jeg vil gerne ud og købe en cylinder/skive til at lave min matrice. Dvs hærdet stål eller støbejern eller et eller andet, som jeg kan bore en række velplacerede hulller i og er stort i midten, som jeg sætter i kugleleje i, så matricen står stille, mens akslen drejer rundt.

Kan I hjælpe mig igen og pege mig i retningen af hvor man kan finde det? Altså ikke selve matricen, men en cylinder/skive, der er 20-25cm i diameter og så ved jeg ikke lige hvor tyk den skal være, men vel mellem 5-10 cm tænker jeg.


På forhånd tak igen.


Fedt projekt 👍laver du ikke en billedserie af det ? 

Hej

Jo, det skal jeg nok. Lige nu har jeg ikke så meget at vise, kun en aksel der kan dreje rundt :-) Men jeg tager nogle billeder og smider online.

Mvh

Jens

Du skal nok have fundet et stykke stålplade der er egnet til at hærde. Prøv evt. at søge på "stålservice" eller lignende. Det letteste for dig ville nok være at købe et laserskåret emne som du så kan bore huller i, men centerhullet ville det nok også være smart at få læserskåret. Efter bearbejdning af emnet skal det så hærdes. Der findes også hærderiet der klarer denne del.


Søren O
Annonce
Jensjuulnielsen skrev den 06-09-2017 22:34:28

Jeg vil gerne ud og købe en cylinder/skive til at lave min matrice. Dvs hærdet stål eller støbejern eller et eller andet, som jeg kan bore en række velplacerede hulller i og er stort i midten, som jeg sætter i kugleleje i, så matricen står stille, mens akslen drejer rundt.

Kan I hjælpe mig igen og pege mig i retningen af hvor man kan finde det? Altså ikke selve matricen, men en cylinder/skive, der er 20-25cm i diameter og så ved jeg ikke lige hvor tyk den skal være, men vel mellem 5-10 cm tænker jeg.


 Hvis du kalder google.dk og efterfølgende indtaster ordne "pellet press spareparts", uden anførselstegnene, skal du bare se løjer.   

Med hensyn til matricen, vil det nok blive svært for dig og lave den selv da hullerne skal være kegleformede for du kan få pillerne til at hænge sammen efter de er gledet gennem. Personligt ville jeg stærkt overveje og købe den færdig også.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så en pille presse der lignede den på videoen på min sommerferie i Sverige. Han havde så sat et svinghjul fra en bådmotor på kraftoverføringen og på slisken fra pressen var der huller så smuldet blev ristet fra og kunne komme i pressen igen... Det virkede faktisk ganske smart.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis