Ledhejseport giver rynker i panden

Jeg venter på at modtage min nye ledhejseport, som jeg selv vil monterer. Jeg er helt klar over at det kræver præcision at gøre det selv. Vaterpas, tommelstok og omhyggelighed...bl.a.

Nu opdager jeg så at jeg har overset en detalje, som jeg måske kan få lidt ideer til at løse.

Både portens højde og bredde kommer til at passe fint i porthullet, men den ene gavl af mit hus er ikke vinkelret på facaden hvor porten skal monteres. Dvs at inde i min garage, kommer porten til at gå på væggen cirka 170cm inde. Jeg har kun en portbredde på 244cm, så det er begrænset hvor meget jeg kan skære porten af i bredden og lægge en tilsvarende bred stolpe på siden af breddehullet i siden hvor jeg støder på væggen.

Jeg ved ikke om det overhovedet giver mening, og kan forstås af jer derude... men gavlen står mindre end 90 grader på facademuren, og deraf opstår problemet inde i garagen.

Jeg er begrænset af at ændre på gavlmuren som står i skellet til naboen. Gavlen er bygget parallelt med skelgrænsen.

Jeg har overvejet at sætte porten lidt skævt i, i forhold til facaden, men det bliver vel også noget bøvl... Og,- kan det overhovedet lade sig gøre? Det vil formentlig se lidt underligt ud, men bredden på overliggeren i portåbningen er egentlig bred nok til at det måske er den løsning jeg skal vælge.

Har I nogen bud?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En ledhejseport har jo en C profil i begge sider som portruller skal køre i. De skal nødvendigvis sidde vinkelret ind i rummet oppe under loftet. Porten kan ikke komme ind imod væggen i en anden vinkel og så til sidst sidde imod væggen i begge sider. Som jeg ser det er der 3 løsninger

1. Lave en bred rille ind i gavlen så den ene C skinne og port kan forsvinde derind. (Det forudsætter dobbelt mur)

2. Flytte porthullet tilstrækkelig langt væk fra gavlen.

3. mure en ekstra sten på i siden imod gavlen, så den side af porten kommer 11-12 cm ind i rummet, Over porten skal der så laves en kile af træ så portens top har noget at lande på. Det ekstra stykke kan naturligvis også være en trækasse der bygges op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har overvejet løsningen med rille i gavlmuren. Da det er en gasbetonmur, slipper jeg formentlig nemt om den opgave, men om det giver nok plads må tiden vise. Resten må jeg så tillægge i bredden.

Tak Erik for hurtigt svar.

Mvh Jens

Hvor meget skævt er drt for loftskinnerne kan altså vrides ud af krydsmål og port kan fint køre alligevel. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har ikke helt regnet på hvor meget der kommer til at mangle når jeg har lavet en rille i muren, men det er værd at vide at der kan vrides lidt i krydsmålet. Det skyldes vel at akslen med rullehjulet på skinnerne, kan arbejde lidt i det portbeslag som de er monteret i.... det ser ikke ud til at der er et fast stop på akslerne.

Tak for god info😊

Porten skal ikke sidde mange millimeter skævt i åbningen før det giver nogle centimeter bagerst på styreskinnerne...

Så måske er det en mulighed at sætte den skævt i porten og så eventuelt 'kamuflere' skævheden på den mur porten skal sættes i på så det ikke springer i øjnene?


 

Annonce

Der er 25 cm tykkelse i gavlmuren at lave rille i, så jeg kan godt sætte porten “lige” i

Men et spørgsmål presser sig på igen.... hvad skal jeg skære i porten med? Den skal nemlig kortes lidt af i bredden. Jeg er blevet i tvivl om vinkelsliber, bajonetsav,fukssvans eller stiksav. Porten er med 40mm isoleringskerne og alusider

Hvad siger fagkundskaben?

Der er 25 cm tykkelse i gavlmuren at lave rille i, så jeg kan godt sætte porten “lige” i

Men et spørgsmål presser sig på igen.... hvad skal jeg skære i porten med? Den skal nemlig kortes lidt af i bredden. Jeg er blevet i tvivl om vinkelsliber, bajonetsav,fukssvans eller stiksav. Porten er med 40mm isoleringskerne og alusider

Hvad siger fagkundskaben?

Du starter med at skrive at porten " passer fint i højde og bredde" 

Du kan ikke med godt resultat skære i porten. Den består af aluminium plader med skum isolering imellem. I siderne er det lukket med en U profil der er popnitte på. Desuden er der beslag til de ruller der styrer porten i C skinner. 

Porten skal jo monteres på væggen inde i garagen, så det betyder ikke noget hvis den er lidt bredere end port hullet. Ja den skal faktisk være bredere. Så jeg er da meget interesseret i hvad der har fået dig til den konklusion at der skal tages af den i bredden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har jeg lige lagt en ny tråd op, uden at have set at du har skrevet her Erik. Beklager☺️

Svar på dit spørgsmål: Den oprindelige bygning har haft ca 3 meter fra gavlen, og hen til skellet. Så er tanken for mange år siden faldet på, at det var muligt at lave en garageport i forlængelse af den oprindelige gavl, med indgang til et værksted som derved er blevet fordoblet i størrelsen. Så de fysiske forhold er, at porten starter 15 cm fra den gamle gavl, og er 244 cm bred, hvorefter der er ca 25 cm murværk inden “den nye galvvæg”(mindre end 90 grader) starter i skellet.

Deraf bliver jeg under alle omstændigheder nød til at skære den mindre i bredden. 

Da mit oprindelige spørgsmål gik på vinklen, så jeg ikke det at korte portelementerne af i bredden som noget problem, men det er det måske?

Mvh Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis