sikkerhedsventil drypper ikke

har en 150L Tesy varmevandsbeholder 3år gammel, sikkerhedsventilen har ikke dryppet i lang tid, faktisk kan jeg ikke huske hvornår den sidst har, så jeg tog ud til vvs eksperten og ville have en ny, men de siger det hjælper ikke, din kontraventil er nok i stykker som sidder et sted, men jeg skulle bare købe denne herhttps://www.vvs-eksperten.dk/SIKKERHEDSARMATUR-8-%20BAR

og installere denne, så ville alt være fint. 30 timer efter og et højt forbrug af varmt vand senere, ikke et lille dråb af vand er kommet ud af den nye sikkerhedsventil. nogle der har et bud hvorfor det ikke virker? de har måske solgt mig noget der ikke virker?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det virker sikkert udmærket, men det har så nok ikke været din kontraventil det var galt med. 

Har du et læk på dine varmvandsrør et sted vil det jo tage trykket der. Prøv at se efter om vandmåleren rører sig, når der ikke er forbrug. Eller prøv at lukke for hovedhanen og vente 5-10 minutter og så åbne igen. Har der ikke været forbrug (heller ikke toilet besøg) så må vandmåler ikke røre på sig når der åbnes igen. 

Der kan naturligvis også være et ubrugt rør der er fuld af luft. Det vil så kunne optage trykket.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg vil lige prøve at checke om der er et læk på mine varmvandsrør imorgen. dog tror jeg ikke der er et læk, fordi beholderen har fået en underlig 30cm lang bule øverst oppe, ca 1cm bred som om den har udvidet sig en lille smule.

jeg læste at ved at dreje sikkerhedsventil mod uret så skal der strømme vand ud, har dog ikke afprøvet det, men hvordan kan det være at den man drejer på, er helt løs, da jeg købte det?

dadastar skrev den 01-09-2017 23:43:44

jeg vil lige prøve at checke om der er et læk på mine varmvandsrør imorgen. dog tror jeg ikke der er et læk, fordi beholderen har fået en underlig 30cm lang bule øverst oppe, ca 1cm bred som om den har udvidet sig en lille smule.

jeg læste at ved at dreje sikkerhedsventil mod uret så skal der strømme vand ud, har dog ikke afprøvet det, men hvordan kan det være at den man drejer på, er helt løs, da jeg købte det?

 Nu vil jeg ikke gøre mig alt for klog på vandvarmere, men jeg synes ærlig talt det lyder en anelse bekymrende at din beholder har fået en 30 cm lang bule. Hvis jeg var dig ville jeg med det samme lukke for vandtilførslen til beholderen indtil du har fået styr på din sikkerhedsventil (på beholderen) Jeg forestiller mig at din beholder er kommet af med trykket gennem din koldtvandstilgang som du netop nu har blokeret ved at sætte en kontraventil på. Om dette er teknisk muligt må en anden mere kyndig person en mig svare på Jeg forestiller mig helt klart at din sikkerhedsventil på beholderen er i stykker. Du skal sikre dig at denne rent faktisk virker ved som du selv nævner at dreje mod uret og konstatere om der kommer vand ud.

Nu har du vel fjernet den gamle kontraventil inden du monterede dit nye sikkerhedsaggregat? Der må ikke være nogen form for afspærring mellem din varmtvandsbeholder og din sikkerhedsventil. Sikkerhedsventilen skal være monteret på tilgangsrøret (koldt vands tilførslen) til varmtvandsbeholderen.

Sikkerhedsventilen er udformet således at du ved at dreje "toppen" presser fjederen i sikkerhedsventilen sammen, således at du åbner for udløbet i sikkerhedsventilen. Mener at det er et lovkrav at sikkerhedsventilen skal afprøves mindst een gang årligt.


Søren O
Annonce

har haft slukket vandet og der er IKKE forbrug på.

jeg kan IKKE dreje "toppen" mod uret, den sidder helt løst, har presset ind og drejet hjælper ikke, den er HELT ny, lige købt. har taget et billed. der har ikke siddet nogen kontraventil før ved vandvarmer, kun en sikkerhedsventil intet andet. var vvs eksperten der sagde jeg skulle ikke kun skulle skifte min sikkerhedsventil, jeg skulle købe dette aggregat med kontraventil i, så ville det fungere.

Hvis du med toppen mener den blå kappe, så kan du ikke stille noget med den. Den er der kun for at skjule sikkerhedsventilen. For at komme til sikkerhedsventilen skal du tage den blå kappe af. Indenunder sidder der en betjening til sikkerhedsventilen, som hvis du påvirker den, lader nogen af vandet løbe ud. Sikkerhedsventilen kan du i øvrigt ikke justere. Den sikkerhedsventil, du har købt, er justeret til et tryk på 8 Bar. Så trykket i din beholder skal stige til over 8 Bar, inden den åbner. Jeg havde nok valgt en ventil med et åbnetryk på 6 Bar, med det er så en anden sag. For at kontrollere om ventilen virker, er det nødvendigt at måle trykket. Det kræver i dit tilfælde, at du monterer et manometer mellem beholder og sikkerhedsaggregat.



fase

nu prøvede jeg at pille den blå kappe af og pludselig kommer der vand ud,  så det er positivt nok, fordi så virker sikkerhedsventilen, men den blå kappe er nu røget af og kan slet ikke komme på igen, virker meget mystisk, hvordan kan jeg påvirke ventil? skal den trykkes ind og drejes mod uret?



I instruktions manuel står der

FIG 5: Kontrol / aktivering af sikkerhedsventil 1. Aktivering sker ved, at sikkerhedsventilens greb drejes i pilens retning, (mod uret) indtil vand strømmer ud af overløbsrøret. 2. Herefter drejes grebet tilbage til dets udgangsstilling.


det passer så ikke en meter.

Kappen skal bare trykkes på. Nu har jeg ikke betjeningsvejledningen, så jeg kan ikke give dig en anvisning på, hvordan du skal prøve ventilen.


fase

prøv at se instruktion jeg har her side 2, hjælper ikke bare at trykke på kappen, den er også faldet af og kan ikke komme på igen.


nu er vandvarmer 10bar, så trykket burde vel overstige de 8bar så den vil dryppe når den varmer vandet op.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis