sikkerhedsventil drypper ikke

har en 150L Tesy varmevandsbeholder 3år gammel, sikkerhedsventilen har ikke dryppet i lang tid, faktisk kan jeg ikke huske hvornår den sidst har, så jeg tog ud til vvs eksperten og ville have en ny, men de siger det hjælper ikke, din kontraventil er nok i stykker som sidder et sted, men jeg skulle bare købe denne herhttps://www.vvs-eksperten.dk/SIKKERHEDSARMATUR-8-%20BAR

og installere denne, så ville alt være fint. 30 timer efter og et højt forbrug af varmt vand senere, ikke et lille dråb af vand er kommet ud af den nye sikkerhedsventil. nogle der har et bud hvorfor det ikke virker? de har måske solgt mig noget der ikke virker?

har en 150L Tesy varmevandsbeholder 3år gammel... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Din vandvarmer er konstrueret til et max tryk på 10 Bar. Det betyder ikke, at der er 10 Bars tryk på den. Trykket på det kolde vand ligger formentlig omkring 4Bar. Så der er et stykke op til 8 Bar. Så, når der kommer koldt vand ind i beholderen og vandet bliver varmet op, stiger trykket. Hvis trykket ikke overstiger 8 Bar, bliver sikkerhedsventilen ikke aktiveret. Den blå kappe har ingen  funktion ud over at skjule betjeningen til sikkerhedsventilen. Så du har ikke brug for den.


fase

okay jeg forstår. er bare ved at finde ud af, hvorfor efter kun lidt under 3år at beholderen buler lidt ud ca 30cm, det er bekymrende da den sidste sikkerhedsventil jeg havde var 10bar og skulle have dryppet men gjorde det ikke og nu anbefalede vvs eksperten så den her nye aggregat på 8bar med kontraventil.

kan man skrue lidt ned for tilgangsvandet til beholder så den har et lavere bar?

Lige et indspark. På min Neo-sikkerhedsventil som stort set er magen til din Freese-sikkerhedsventil, skal jeg ikke pille nogen hætte af, faktisk er "den" netop til at dreje 1/4 omgang frem og tilbage med. 

Ps. På nogen sikkerhedsventiler siger manualen følgende: "Drej grebet til første hak, og sikkerhedsventilen er fuldt åben. Ventilen kan kontrolleres, og anlægget kan tømmes for vand gennem sikkerhedsventilen. Drej igen og ventilen virker som en normal sikkerhedsventil" 

Pps. På min gl. sikkerhedsventil var der til gengæld en hætte der først skulle af, og nedenunder sad der en slags vippekontakt(arm) der skulle aktiveres.

Man kan ikke skrue ned for trykket, da det er dit vandværk der bestemmer det.


ja jeg tror også det er forkert at hætten er faldet af, fordi har lige googlet Freese-sikkerhedsventil og der står præcist som du siger, drej til første hak osv, men kan netop ikke gøres, da hætten er faldet af, og når man ryster hætten, er der noget løst indeni. i enden af den. fatter ikke hvorfor den røg så nemt af, har jo ikke brækket i den. der sidder bare en arm, kan ikke vippes, kun skrues på

Annonce

"armen" skal vist vippes udad så vidt jeg erindre.

Frank Chr. skrev den 02-09-2017 14:41:31

"armen" skal vist vippes udad så vidt jeg erindre.

 yes præcist var det, har lige prøvet og vandet fosser ud, så den virker fint nok.

S. Fabrin skrev den 02-09-2017 12:11:08

Din vandvarmer er konstrueret til et max tryk på 10 Bar. Det betyder ikke, at der er 10 Bars tryk på den. Trykket på det kolde vand ligger formentlig omkring 4Bar. Så der er et stykke op til 8 Bar. Så, når der kommer koldt vand ind i beholderen og vandet bliver varmet op, stiger trykket. Hvis trykket ikke overstiger 8 Bar, bliver sikkerhedsventilen ikke aktiveret. Den blå kappe har ingen  funktion ud over at skjule betjeningen til sikkerhedsventilen. Så du har ikke brug for den.

 det giver selvfølgelig mening hvad du siger, men trykket må vel stige de 8bar når den varmer op, da det står alle steder at den drypper når den varmer vandet op, og i og med den buler en smule ud selve varmvandsbeholder, så kunne det tyde på den ikke har kunnet komme af med presset dog var den gamle sikkerhedsventil 10bar og har heller aldrig dryppet.

Hvis du har muligheden, så kunne det da være spændende at montere et manometer for at se hvad trykket egentlig er. Det kan udmærket monteres på en varmtvandshane. Trykket i anlægget er ens, bare det er efter kontraventil på tilgangssiden.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis