Overfladebehandling af møbel

Har et gammelt skabsreol der har stået mange år i et hjørne af stalden. Overfladen er ikke så pæn længere og der er rende fra noget, der har stået på det.

Det er lysere træsort. Tror det er bøg. Måske kun lamineret. Jeg vil prøve og slibe overfladen i håb om at fjerne misfarvninger og render. Men hvad kan jeg bruge til overfladebehandling i stdet for lak? Skal jeg købe noget møbelvoks eller kan jeg bruge det linolie jeg har eller måske læderfedt af vaseline og bivoks?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du lamineret. Det er jo et kunststoflag, typisk pålimet spånplade, så det skal du bestemt ikke slibe på, men vaske af.
Hvis du tænker på fineret, altså at der er pålimet et tyndt lag træ på en anden (billigere) træsort, så kan man godt slibe, men med forsigtighed, så du ikke sliber gennem finerlaget, der kan være meget tyndt.
Jeg ville vælge at afvaske møblet med trævask først. Hvis det er fineret så undgå at pladre det til, så fineren evt. går løs. Træet kan evt. lysnes efterfølgende f.eks. med en behandling med oxalsyre. Derefter kan der finslibes.
Møbelvoks som efterbehandling er fint, ligeledes en hærdende træolie, der kan fås hvidpigmenteret og med UV-filter, som imødegår, at træet gulner over tid.
Ikke hærdende olie og fedt ville jeg ikke bruge. 

Jeg tror det er finer, som du siger. På noget fyrtræ. 0,5mm måske. Så det kan godt være det bliver for risikabelt at slibe på det. Måske er en ziehklinge bedre.

Som Lars ON skriver, så prøv i første omgang at rengøre det grundigt, uden at pladre for meget vand på   
Ellers let hånd sandpapir og brug aldrig maskiner, da du ikke har føling med hvor meget du tager af fineren.
PS: Jeg tror det er eg, ud fra dit nærbillede, men det kan også være bøg.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg er enig I, at jeres vurdering af at det er egefiner. 

Så husk ikke bruge ståluld til at pudse med. Det kan give sorte mærker i egetræ.

De store skjolder kommer du nok ikke af med uden at slibe. 

Heldigvis er skabets øverste plade det værste sted. Kan vel dækkes med en lille dug.

På det stod dette

Her pillet lågerne af. Det stod løst på skabet. Ved ikke om det hører til. De plejer at være ud i et.

Men prøver med korn 120 eller højere og voks. Takker for jeres råd. Bliver det acceptabelt til at stå inde, må resten bare hører ind under patina

Annonce

Ellers kan du bejdse skabet, f.eks. farven "mørk eg". Det vil dække over mindre skjolder og lignende.
Husk flere tynde lag bejdse, så man kan stoppe i tide end et kraftigt lag, der giver en masse arbejde at "affarve2, hvis det bliver for mørkt

oxalsyre blandet med vand kan trække det sorte ud af træet

sniff

Ok. Hvor køber man oxalsyre

Fog, Matas name it

sniff
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere