Tysk usb-kontakt

Tyskerne har en meget smartere usb-kontakt end LK's (3 udtag i stedet for et). Den er naturligvis TÜV-godkendt, men vil den være lovlig at installere i DK? 


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som Bent skriver er det lovligt at installere et tysk USB stik med 3 udtag, men er du sikker på, at der er 3 seperate USB stik. Er der en hub i det tyske stik, så det fungerer som 3 USB stik? Kunne du henvise til det stik du overvejer at bruge.


fase

Jeg tror ikke det er vigtigt, S. Fabrin. USB stikkontakter er lavet til at fordele +5 V, ikke til at skabe et netværk.


Jeg har ikke umiddelbart nogen egentlig specifikation - jeg har bare set den i væggen hos én af mine tyske venner. Det er i bund og grund blot en strømforsyning, der laver 230 v om til 3 gange 5 v usbstik - altså ligesom

https://www.wattoo.dk/lk-fuga-stikk...WiEALw_wcB

Bare med 3 usbudtag i stedet for 1.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hvis det bare er til 5 V strømforsyning, så bare i gang. Du skal lige huske på, at det ikke er sikkert, at den passer i danske underlag, det gør den næppe. Og er den indfældet, skal du nok have en ny dåse til den. Stikkontakter med USB stik er dybere end en normal stikkontakt.


fase
Annonce

Super - og jeg har fundet en dåse på conradelektronik.dk, der ser ud til at passe. 

Når jeg var betænkelig, var det fordi jeg erindrer noget bøvl med godkendelse af udenlandske schuko-stik - der vist mere handlede om at Schneider gerne ville opretholde sit defacto-monopol på dansk installationsmateriel


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hvilken strøm kan USB kontakten levere?

Hvis den skal dele 1A over 3 USB stik er det jo ikke sikkert den er meget værd, eksempelvis til opladning af mobil/tablet der gerne vil op på 2A.


 

Hver af de 3 udgange giver 1A. Det er jo lige i underkanten, men hvis jeg har travlt, må jeg finde en oplader med lidt mere saft i (som vi jo alle sammen efterhånden har kassevis af med tilhørende spaghetti - det er netop dette kaos jeg gerne vil forenkle)


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Altså hvis den er godkendt er den jo sikkert ok, men personligt ville jeg være en smule bekymret rent varmeudviklingsmæssigt hvis du trækker 3x1A fra noget som er spærret inde i en lille dåse i væggen.

Transformeringen fra 230v til 5v skaber jo faktisk en ikke helt uvæsentlig varmeudvikling - jeg har sådan en 230v+1xUSB ting fra LK siddende og der kan man tydeligt mærke det når noget har ligget til opladning i en time. Det er også mit indtryk at LKs indsats netop kun findes i 1A fordi varmeudviklingen ellers bliver for voldsom. 

Man tænker jo ikke over den slags når normalt fordi vores opladere sidder i fri luft og derfor får rigelig nedkøling, men når det pludselig er indkapslet i en væg betyder varmen jo noget andet




Ask

Er de godkendt i Tyskland er de det helt sikkert også i DK. EU harmonisering. Og mon ikke der allerede ved udviklingen af dem er taget hensyn til varmeudvikling. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis