Solceller på tage og indbygget

Der skrives rigtig meget om den 5 facade i øjeblikket.


specielt om udviklingen inden for solceller på taget eller indbygget i tagsten (bl.a. Tesla).


der findes også nogle europæiske producenter der laver tagsten der ligner "vores" bølgede tagsten.


MEN jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om hvor meget strøm disse tagsten kan lave og hvor langt man er der og hvad man forventer inden for overskuelig årrække.


er der nogen der ved det?

For før man kan lave strøm nok til både hus og EL bil skal man vel op og lave 10.000 KwH om året?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

og så glemte jeg lige strømmen til evt. varme pumpe

Så holder 10.000 vel ikke ...

Tesla’s solar roof ligner noget i retning af 100W pr. Kvadratmeter ifølge denne artikel.

https://www.gizmodo.com.au/2017/05/...olar-roof/

Hvor meget du skal bruge afhænger helt af dit kørselsbehov. Hvis man regner med 225 wh/km, så vil et kørselsbehov på 10.000 km kræve noget der ligner 2250 kWh om året. Mindre man ikke lader det hele derhjemme.

Så 10.000 kWh burde dække både huset og 25.000 km om året i en af de største el-biler på markedet.

ok..

jeg bruger nok nærmere 250wh og kører 25000

så det bliver 7500 om året + de 4200 jeg bruger i huset = 11700 kWh

Så er der ikke noget tilovers til evt. varmepumpe

Jeg har glemt min skole matematik :-)

Mit tag er 12 m langt og er med 1. sal og vel 45 graders hældning.

Hus er 7m bredt. der er stort udhæng.

kan jeg sjusse mig til kvm. på den ene side som er mod syd?

60 kvm?

hvad giver det af kWh om året med 100w pr. kvm


Katmus

hvis huset er 7 meter bredt + bredt bredt udhæng (50 cm til hver side) giver det en "bund" flade på 4 meter.

ved 45 grader skal du blot gange med sqr(2) eller ca. 1,4 for at få fladens længde på taget.

dvs. 4*1.4*12= 67 m2 på den ene side af dit tag.

hvis tagsten yder ca 100 w/m2 giver det en peek effekt på ca 6700 w - i danmark er det nemt at omregne peek effekt til års produktion da det er stor set det samme...ca 6700 kwh/år - dette forudsætter at der ikke er træer eller bygninger som skygger mod syd, og at man kan undgå lange kabeltræk.

Annonce

Kan ikke se ideen med elbilen?, en elbil i hjemmet lades vel primært om aften/natten og der skinner solen jo ikke, også er det vel i bund og grund ligegyldigt om taget kan levere nok strøm til dens forbrug.

Varmepumpen bruges mest om vinteren hvor solen giver næsten ingen energi. 

Den nuværende solcelle ordning med time afregning er ikke særlig god, nok derfor der ikke er ret mange der får sat solceller op mere..


Det var fordi jeg tænkte på at have et batteri til at gemme strøm.

Men glemte vist at nævne det :-)

Men ja ellers er der ikke den store ide i solceller.


OG tak for udregningen... :-)


Katmus

hvis du skal have et batteri til at gemme strøm til bilen så den kan lade hele vinteren og din varmepumpe kan kører om vinteren skal du nok lige bygge en lade det kan være i, det bliver et meget stort batteri. solen levere jo 90% af det samlede kwh fra marts til okt, så du skal så at sige gemme en stor del af det fra sommer til vinter.. 

økonomisk er projektet helt hen i vejret, selv set med grønne øjne er det lidt kritisk, der mistes jo lidt hver gang man laver strømmen om, så fra solceller gennem omformer, til batteri, og fra batteri til batteri på bilen..

Nej jeg kan godt se vi slet ikke er der endnu hvor det reelt er muligt og rentabelt.


Lidt ligesom med gasfyr og varmepumper.

gasfyr koster fra 30.000 og varmepumpe luft/vand mere end det dobbelte. (uden div. tilskud).


Så folk vælger jo gasfyr af samme årsag,


Katmus

Er der andre grønne løsninger man kan kombinere med en varmepumpe - nu når flere ikke mener at det er en så god ide om vinteren? 


Jeg er helt vild med gør-det-selv projekter :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis