Støj fra tallerkenventil

Hej LDS,

Jeg er ved at etablere soveværelse midt i min lejlighed. Der er central udsugning, hvorfor jeg gerne vil lave udsugning i soveværelset. 

I rummet er der i forvejen en Ø130 mm kanal som går over til den centrale udsugningskakt. 

Jeg har prøvet at montere en pæn Ø100 tallerkenventil i stål, men den larmer helt vildt meget (vindsus). Især når der skrues ned. 

Det larmer overhovedet ikke hvis jeg blot lader røret på Ø130 stå helt åbent, så støjen kommer tydeligvis fra Ø100 ventilen jeg monterer. Hvad gør man her? Jeg vil gerne undgå støj, men samtidig have en ventil så jeg kan regulere udsugningen i soveværelset. 

På forhånd mange tak

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sætter du tallerkenen på mindsker du det åbne areal, luften bliver hurtigere og det støjer. Lader du den bare stå, suger du måske alt for meget luft.
En ø130 lyder mærkeligt. standardrækken er 100...125...160...

Du skal indregulere dit ventilationsanlæg - Dertil skal du kunne måle tryk og lufthastighed. Differencetryk kan man evtl. måle med en transparent slange og et lineal. Til lufthastighed skal du have et termoanemometer. 

Der findes lyddæmpende ventiler (med skumindsatser) og ikke bare en plastiktallerken. "Rigtige" producenter angiver hvor meget en ventil støjer ved hvilken lufthastigheder/trykdifference.

 



Tak M

Mjølner skrev den 07-09-2017 09:57:51

Sætter du tallerkenen på mindsker du det åbne areal, luften bliver hurtigere og det støjer. Lader du den bare stå, suger du måske alt for meget luft.
En ø130 lyder mærkeligt. standardrækken er 100...125...160...

Du skal indregulere dit ventilationsanlæg - Dertil skal du kunne måle tryk og lufthastighed. Differencetryk kan man evtl. måle med en transparent slange og et lineal. Til lufthastighed skal du have et termoanemometer. 

Der findes lyddæmpende ventiler (med skumindsatser) og ikke bare en plastiktallerken. "Rigtige" producenter angiver hvor meget en ventil støjer ved hvilken lufthastigheder/trykdifference.

 



 Tak, Mjølner!

Det er rigtig god information. Den er lavet af stål fordi jeg syntes dem af plastik var virkelig grimme. Den støjer faktisk også uden selve tallerkenen, fordi der sidder nogle stål plader der skal holde tallerkenen. 

Hvor køber man fra "rigtige" producenter? Jeg har ikke mulighed for at regulere på anlægget, da det er fælles for mange andre lejligheder, så jeg kan kun indsætte en ventil.
Så jeg mangler bare at finde en rigtig en. 

Anlægget er fra 70'erne, hvor man åbenbart havde Ø130. Men pyt med det, jeg kan sagtens skifte til Ø100 eller Ø125. 

Hvad er bedst at gå efter? 

Søren

Har du ikke mulighed for at sætte en reguleringsventil på rørstykket et stykke før din "tallerkenventil"? Hvis det stadig støjer har du mulighed for at sætte en lyddæmper imellem din reguleringsventil og din "tallerkenventil".

En ø 100 ventil burde være stor nok til dit soveværelse. 

Er der nogen indblæsning af frisk luft til din lejlighed? Normalt blæser man frisk luft ind i opholdsrum, og suger ud fra køkken, bad og vaskerum.


Søren O

Jeg kan ikke rigtigt sætte en reguleringsventil på inden min tallerkenventil. 

Men jeg tænker om en støjsvag Ø125 ventil ikke larmer mindre end en støjsvag Ø100 ventil? Altså hvis der er skruet lige meget op for dem. 

Der er indblæsning i stuen. Der er bare lavet nogle Ø50 mm huller i facaden under gulvet, hvor det vist er meningen luften skal ind. Det er meget klodset hvis du spørger mig, men sådan er facaden lavet (den blev færdig i 2016)

Og det andet er så hvor jeg køber en støjsvag ventil henne. Jeg har kigget lidt efter det, og jeg kan ikke rigtigt finde nogen der skriver noget om støjniveau :-/

Prøv at gå ind på den professionelle "lindab.dk". Der kan du finde rigtig mange data.


Søren O

Lindab sælger sagtens til privatpersoner. Du betaler bare listepris. 

Bestiller du hos Krappan.dk og henter varene hos Lindab få du både rabatter OG 14 dages returret.
AO har http://www.air2trust.com/ sortiment som er Rokaflex produkter. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis