Hvordan laver man sådan en samling?

Hej, jeg har gået og tænkt og søgt som en nysgerrig mand der søger viden til sit projekt. Jeg er i gang med at lave et spisebord, som mangler ben. Jeg vil dog forsøge at lave ben der har en samling der ser ud som på billedet, jeg ved bare ikke hvordan man kommer frem til det flotte resultat.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at søge på youtube efter fingersamling eller dovetail.

Den korrekte engelske betegnelse er box joints, prøv at tage et kig på Youtube. Matthias Wandel (woodgears) har en smart jig, som jeg selv har bygget en kopi af 🙂


Med venlig hilsen

Anders

Før Matthias Wandal var født, ja før nogen af os her var født kunne man også lave sådan noget.   En god snedkersav (i gamle dage den med bue og strammesnor ), Lineal (skydelære måske), Vinkel, blyant og et par gode stemmejern. Og til finish - høvl eller i det mindste slibe papir. 

Emner der skal tandes sammen spændes præcis sammen så ender vender opad. Der må gerne være 4 ender spændt sammen, altså 2 ben og 2 sarg ender. 

Så fordeles bredden så tandantal bestemmes og de mærkes op med streger helt igennem  på endetræet af de sammenspændte stykker. Der Vinkles ned og dybde bestemmes på både for og bagside af 1. og sidste. Den del der skal saves væk krydses af (hver anden på ben og hveranden på sarg 

Nu skal der stort set saves ned i alle streger, men så bliver "fingrene" jo et savspors bredde for små. De skal forskydes lidt så man saver på den rigtige side af stregen. Det kan gøres ved at lægge det hele vandret op på bordet. Så løsnes sammenspændingen og der lægges f.eks. 1 mm under den ene slags (ben eller sarg afhængig hvilken streg der skal saves.) inden det spændes sammen igen. 

Nu skulle streger være lige bestemt et savspor forskudt, og der kan saves halvdelen af sporene ned. 1 mm. underlaget flyttes og 2. halvdel kan saves. Så skal stemmejernet i brug og hugge de med kryds opmærkede "fingre" væk. Præcis lige dybe men heller 0,5 mm for lange fingre, som så slibes at til slutfinish. 

Håber det giver mening og forsøg nu lige på 2 stumper lægte inden du begynder på det dyrere palisander


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis