Skal el indtag til sommerhus flyttes?

Hej.

 På siden af mit sommerhus er el indtag og jordspyd. Nu vil jeg udvide huset lige der og så ville indtaget (kablet ) komme til at være inde I huset (og faktisk skjult). Bliver jeg nød til at få det flyttet  (dvs. skal det være synligt uden på bygningen) eller må det være inde I bygningen? (og må det være inde I en bygning hvis det er adgang til det?)

Tager gerne I mod alle gode råd :-)


Pas på Jorden - jeg har alle mine ting på den!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal nok flyttes. Måleren skal være tilgængelig udefra i sommerhuse. Sådan har det været i mange år. Men det er ikek et reglements krav, derimod et krav fra el-leverandøren. Så du må læse i din el-leverandørs forsyningsbetingelser.

Jeg kan af postnummer se hvor i landet du bor, men det er jo ikke sikkert at sommerhuset ligger der.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du skal grave ud til din tilbygning, er det sund fornuft at grave kablet op ud til skabet og få et nyt ned. Når du har renden, er det ingen herregård. Jeg ville ofre en ny tavle også (4-5000).


 

Og hvis du beslutter at få gravet et nyt kabel ned, burde du overveje at få måleren flyttet samtidig. Skabet til den kan indfældes i muren.


fase

Lad du bare stikledningskablet blive hvor det er , men du skal flytte jordspydet ud , ellers står det nok for tørt , og det giver en dårlig jord .

Ev elmand  ..........der er ikke krav om at elmålere skal side udenfor i sommerhuse , det faldt væk da man gik over til selvaflæsning og nu med fjernaflæsning er det uden betydning hvor måleren sidder.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Karl Smart: Det har du sikkert ret i, jeg tænkte faktisk på det da jeg skrev svaret. Jeg er nu mere i tvivl om din teori omkring jordspyd. De går så dybt ned at det ikke har betydning med vand fra oven.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det er et gammelt hus, ville jeg nu alligevel få et nyt kabel ned. Jordspyd er ikke afhængige af overfladevand.


 

Hvorfor i alverden skulle man udskifte en velfungerende stikledning , det ville koste rigtig mange penge , jordspydet ville sikkert virke , men et udendørs jordspyd ville nok være mere sikkert og bedre syntes jeg .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

1. ejeren har ikke oplyst om afstand til skab. Ergo kan ingen vide om det bliver dyrt.

2. Velfungerende? Tja, måske. men er det gammelt bærer det vel heller ikke det stigende krav.

3. du foreslår selv et "udendørs" jordspyd. Skal man alligevel grave ned udenfor tilbygningen, er man jo allerede halvvejs.


 

Tak for gode råd alle sammen. Jeg tror jeg spørger el forsyningen om det er et krav og får en elektriker til at kigge på kablet (mht. nutidens krav). Hvis det ikke er krav eller specielle grunde til at flytte det, ser jeg ingen grund til det. Og det er ikke det store problem at flytte jordspydet hvis det var, I forhold til ny stikledningen (I øvrigt sidder el tavlen ca 3 m inde I huset )


Pas på Jorden - jeg har alle mine ting på den!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis