Lovgivning omkring passivt aftræk?

Hej kloge hoveder

Jeg bor i lejlighed, og min genbo har netop renoveret badeværelse. Vores opgang har passivt aftræk, men nu har han sat ventilatorer i inde hos ham. Han har desuden brugt begge aftrækskanaler - det vil sige både den, der hører til hans "side", og den der hører til min. Nu får jeg lugte fra dem, blæst ind til mig. Det er ikke så slemt som det kunne være, men stadig træls.

Vi skal selvfølgeligt finde ud af det, men inden jeg taler mere med ham, vil jeg gerne vide, om der er lovgivning på området. Er det dét, er sagen jo noget mere simpel. Jeg kan bare ikke finde noget på det.

Er der nogen her, der kan henvise til noget? Eller ved noget?

På forhånd tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først og fremmest, hvad siger Foreningen til denne løsning? Jeg kan ikke forestille mig at det nogensinde vil være tilladt at koble sig på naboens kanal. Måske de e ikke ved at der er en opdeling af kanalen? Prøv at snakke med dem om det.

Hvor jeg bor har foreningen givet tilladelse til ventilator i kanalerne, da hver lejlighed har sin egen, dog løber de ved siden af hinanden, så måske man kunne komme til at bytte rundt på mit og dit?


Elektronikteknikeren

Tak for tanker!

Og ja, det er dét - vi er kun seks lejligheder og sidder alle i bestyrelsen. Så der er ikke helt en ekstern autoritet. Men det er der det skal bringes op - jeg ville bare gerne vide om der ingen lovgivning er, får så er det jo een type samtale vi skal have, eller om der er lovgivning, for så kan vi tale ud fra det.

Mht mit og dit har han sat to op - een til generelt, og en ekstra til når man tage bad. Den ene i hans, den anden i min

Det skal da laves om. Tal med ham om det. Enten er det gjort i god tro, eller også er han fuldt ud klar over hvad han har gjort og er ligeglad og egoistisk.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Tal med ham. 

Det er ok at bruge en bygningsmæssig kanal der oprindelig blev påtænkt passivt termisk opdrift til afkast fra en ventilator. For at forhindre brand- og røgspredning byggede man dog een kanal per lejlighed - og den opdeling SKAL bevares, medmindre der er brandspjæld eller anden aktiv røg- og brandsikring. 

Det er ikke i orden at bryde adskillelsen ned. 

Lugtgener er een ting og slemme nok. Røg- og brandspredning en anden og her kommer loven ind. Hvis du har brug for en lovkølle så brug DS 428:2011 - ventilationsanlæg skal være udført iht. DS 428 jf. bygningsreglementet. 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis