Maling af trækværk / GAVL / UDHÆNG / CARPORT / HEGN

Hej


Står foran er større maleprojekt og kunne godt tænke mig lidt kyndig hjælp herinde. Skal som det fremgår af overskriften have malet en del trækværk, men er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. 

Træværket består visse steder af "bart" trykimprægneret træ som "trævler" med et lidt loddent udseende, andre steder er det behandlet med en vandbaseret træbeskyttelse, men hvor det skaller her og der, især de mest vindblæste steder. 

Forestiller mig at skurre og skrabe så jeg kan få en ren overflade. Grunde de steder som ikke er behandlet i forevejen og ellers give heldækkende træbeskyttelse de resterende steder. 

Har en bosch sprøjtepistol, hvad er jeres erfaringer med det når der skal males udendørs ? Forestiller mig en vindstille dag med god afdækning og sprøjtning først og derefter hurtigt gå igennem med en rulle eller pensel på skaft ?

Er der en entydig sammenhæng mellem kvalitet og pris når det gælder maling ? 

Nogen der har nogen erfaringer med Baufix maling ? 

Og er træbeskyttelse bedre end træmaling ? Er det ikke altid bedre at bruge en heldækkende træbeskyttelse i forhold til maling ? Kan træbeskyttelsen iøvrigt bruges på en sprøjtepistol ?


Det var mange spørgsmålm håber der er en der orker at sende et svar i min retning. På forhånd tak. 



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Få en maler til det. Du blir aldrig færdig


 

Dit træværk skal vaskes, før du skraber/sliber ... Der er ingen grund til at slibe snavs, pollen og fedtstoffer med ned. Giv det hele en god omgang husrens - følg anvisningerne fra producenten.

Dit "bare" trykimprægnerede træ, der trævler, slibes til overfladen virker jævn og fri for trævler.
Alle steder, hvor træbeskyttelsen skaller, afrenser du ved skrabning og slibning. Fastsiddende maling kan du med fordel matslibe. 

Alle steder, hvor træet fremstår bart og ubehandlet, skal grundes med grundingsolie.

Når grundingsolien er tilstrækkeligt tør, kan du male med træbeskyttelsen. Foretrækker du at sprøjtemale, kan du roligt gøre dette. De fleste træbeskyttelser kan fint fortyndes, følg anvisningerne på bøtten.

Se eventuelt mere om hvordan du maler træværket her: https://www.maling.nu/maling-af-traevaerk-ude.aspx

Pris og kvalitet hænger naturligvis sammen, men ikke entydigt. Nogle produkter koster mere, fordi produktet er brandet/kendt og ikke nødvendigvis godt, andre produkter er både både kendte og gode.

Baufix maling fremstilles i Tyskland, jeg kender ikke mærket som sådan. Har set det solgt i Lidl.

Charlotte/maling.nu

Charlotte

Tak for det meget grundige svar. Det var meget venligt. 

AT-maler. Det skal du ikke være ked af, det kan du sikkert ikke gøre for ;-). 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også