Maling af træhus - hvilken type maling?

Hej alle.

Vores sommerhus trænger til en kærlig hånd og skal males med en sort farve. Mit spørgsmål går på hvilken type maling, jeg skal bruge. Tidligere er der anvendt Gori 88 kulsort, men nu er der kommet Gori 99, Gori 100 Advance og en del andre produkter på markedet. 

Hvad er jeres erfaringer med dem? Min fremgangsmåde er:

1. Vask af huset i trærens

2. Indsmøring i grunder (Gori 22 olie)

3. Maling med f.eks. Gori 88 kulsort eller andet produkt.


Mange tak for input! :o)




Mvh.

AndreasGJ
+45 3110 1929
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gori 99 er til nyt træ og gori 100 er til gammel træ. Jeg har ikke kendskab til alle produkterne æpå msrkedet, men har selv brugt Gori 99 extreme og har været godt tilfreds. Det skulle holde lidt bedre end gori 88, så det må tiden jo vise.  Tror ikke du går helt galt i byen med en Gori 100 til dit træværk. Ps. der er en del at spare ved at bestille på nettet.


Morten

Hej Morten og Lars.

Tak for jeres råd. Jeg fortsætter med Gori 88 - er i enige i forbehandlingen med trærens og Gori 22?



Mvh.

AndreasGJ
+45 3110 1929

Yes, helt enig i forbehandlingen, herunder brug af en oliebaseret grunder.
En tur med en stålbørste hvor der er løse flager eller revner kan anbefales. 


Hej igen.

Her lige en update på maling af træsommerhus. Jeg endte med at købe en Raltex 09 - kulsort træbeskyttelse til huset. Jeg blev desuden rådet til ikke at bruge en grunder. 

Jeg startede med at vaske huset grundet med højtryksrenser og derefter (nogle dage efter) en tur med stålbørste, hvor den gamle maling sad løst. Jeg brugte også en rystepudser på vestsiden af huset, hvor det var mest medtaget af solen. Resten af huset blev ikke slebet - kun rengjort.

Som det forhåbentlig fremgår at billederne nedenfor, så gav denne træbeskyttelse et FANTASTISK resultat - og Raltex'en er desuden MEGET drøj = billig. Holdbarheden og beskyttelsen er desuden angivet at være bedre end Gori 88, så det håber jeg på!

Mange tak for hjælpen og input - jeg har næsten fået et nyt sommerhus :o)



Mvh.

AndreasGJ
+45 3110 1929
Annonce

Resultatet ser godt ud.
Der hvor malingen er intakt er jeg enig i, at det ikke giver mening at lægge grunder udenpå. Men der hvor træet er blotlagt er det stadig min opfattelse af det ville være en fordel at grunde.  

Super flot resultat  . Jeg har haft samme succes med RAL-TEX

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også