Jeg prøver at forklare det, så jeg håber det giver mening og ikke bliver alt for teknisk!
Det du forsøger at lave, er en afstivende plan ramme konstruktion. For at en sådan kan være stabil, skal rammehjørnerne - skråbåndende - kunne modstå de vandrette belastninger.
Du skriver at du har sat afstivninger på 3 stolper. For at et system kan betragtes som stabilt, skal der være minimum 3 afstivende linjer. Med 3 stolper afstivet, kan du kun opnå 2 hele rammer, og der mangler derfor en afstivningslinje og konstruktionen vil være ustabil, medmindre du påtænker at bagmuren i dit skur eller den pladebeklædning du påsætter, indgår som stabiliserende. Bruger du muren, skal du sikre dig at den er fæstnet til din tagkonstruktion, og at de spær og remme der ikke indgår som rammer, er stive nok til at virke som stringere (en slags randsøjler der skal fordele lasten). Jeg vil anbefale, at du også sætter skråbånd på den 4. stolpe, så kan du opnå hele 4 afstivningslinjer som desuden er tilpasset vindkrydsets reaktioner. Se indsatte billede.
Hvad sker der når du skubber til stolpen hvor der er sat afstivningsprofiler i BEGGE sider? Når du skubber direkte på en sådan stolpe, skubber du direkte til en afstivende ramme. Du burde ikke kunne rokke den, ellers er dit rammehjørne ikke stift nok og konstruktionen er ustabil.
Jeg synes dit vindkryds sidder forkert. Du vil gerne aflevere trækkrafterne direkte til dine rammeprofiler. Jeg anbefaler du flytter det som vist på billedet. Båndet ser desuden ikke helt opspændt ud - dette er vigtigt, da det ellers ikke vil have nogen effekt førend der sker egentlige deformationer og bevægelser i tagfladen.
Når vindkrydset afleverer en last, sker dette i oversiden af dit spær. Denne last skal flyttes til undersiden af spæret, og dette sker ved at spærret forsøger at vride sig. Det kan dine tagåseankre slet ikke håndtere. De ankre du har sat op, er primært beregnet til at tage det opadrettet sug der kommer på dit tag. For at fastholde spærret, må du derfor indlægge et afstivende skot profil eller lign.