Topstyret vindue trækker skævt

Vi har et par topstyrede vinduer (kender ikke alder) af mærket "Ørnhøj Vinduer" i vores hus, hvor i hvertfald det éne, trækker meget til venstre for neden. Det gør at de nye lister der skal på, ikke kommer til at slutte helt til.

Er der nogen der ved hvordan man justerer sådan et vindue?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

De beslag som er i de vinduer er ikke beregnet til at justere. Der er noget som har ændret sig over tid. Måske har huset sat sig. Måske har ramme eller karm kastet sig. Hvis det var mig så ville jeg aftage side og bundglaslister, og sætte en kile ind mellem glas og ramme så det kom til at passe med karmen. Hvad er det for lister som skal på?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Tak for de gode svar.

Jeg har taget et billede af vinduet forfra og markeret hvor jeg tror der skal gøres noget - ud fra det jeg læser.

Glaslisterne pilles af (rød markering) - på samme måde som hvis man skulle skifte glasset.

Der sættes en klods i nederste venstre hjørne (grøn markering) så rammen, forhåbentligt, kommer til at flugte bedre med karmen.

Ville I bare sætte listerne på igen eller ville gøre noget for at "fiksere" glas og ramme?


P.S. De lister jeg nævner i første post er gummilister mellem ramme og karm. Som rammen sidder nu vil det aldrig blive tæt i kanten.

Når du har taget de glaslister af som er markeret rød skal du sætte en klods mellem termoruden og rammen i den modsatte side af din pil. På den måde kan du flytte rammen i forhold til glasset. Det skal måske løsnes i forhold til de indvendige gummilister som måske binder glasset. Der findes nogle nylon kiler som er beregnet til at klodse termovinduer med. Måske kan du få nogle hos den lokale glarmester. Det er meningen at kilen skal blive der når du sætter glaslisterne på igen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det er måske lidt meget at købe 1000stk for det ene vindue.   


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det er da altid rart at have lidt ekstra i reserve synes jeg..   

Seriøst det var fordi jeg ville vise hvordan de klodser så ud (det kunne jo være at Jensen havde en plastklods i gemmerne der kunne bruges), og så var der et link i linket til hvordan man korrekt klodsede termoruder op. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis