Erfaring med Einhell Bordrundsav

Hej


Nogen som erfaring med en Einhell bordrundsav eller lignende “billige” bordrundsave, har set forskellige på nettet til ca. 1300,-

Købte en brugt bordrundsav på nettet, hvilket viste sig at være en dårlig investering, da saven skar skævt og fik brættet til at kile sig fast. Jeg kan ikke justere klingen på nogen måde, så jeg vil anskaffe mig en ny.

Mit behov er ren hobby, hvor jeg engang imellem skal flække nogle brædder eller finer.

Teknologien på de billige save er vel det samme, formentlig produceres de også alle samme sted, men får bare forskellige farver alt afhængig af hvem der sælger dem.


Vh. Morten

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender ikke de billige save..

Men når træet kiler sig fast, er det fordi landet ikke flugter med klingen. Det bør kunne rettet op. Spaltekniven skal self også sidde lige i forhold til klingen.

Har engang kørt med en billig håndrundsav, som var sprit ny,den kørte også skæv, og så var den monteret med en yderst ringe klinge.


Vi prøver igen, i morgen --

ser også selv efter en mindre bordrundsav. det kan måske være givet godt ud at køb en bare lidt bedre...har set flere anbefale bosch pts 10 som en billigt acceptabel sav. den koster ned til 2200 kr når prisen er lavest.

jeg har også overvejet de lidt billigere 'stål plade' modeller af diverse navne - typisk er motor/klinge lidt større, men jeg tror i sidste ende det handler om at kvalittet ikke følger med...det er måske også netop et bevis at den brugte du købte ikke fungerede.

nogle gange kan det betale sig at give 500 kr mere, og så har man et værktøj man er glad for, frem for noget som kun virker halvt.


je_ns skrev den 27-08-2017 10:28:06

Kender ikke de billige save..

Men når træet kiler sig fast, er det fordi landet ikke flugter med klingen. Det bør kunne rettet op. Spaltekniven skal self også sidde lige i forhold til klingen.

Har engang kørt med en billig håndrundsav, som var sprit ny,den kørte også skæv, og så var den monteret med en yderst ringe klinge.

 Nej det er ikke spaltekniven som er problemet. Det er klingen som sætter skæv i forhold til bordet. Klingen er helt ny.
Det er ophænget hvor saven hænger i, som er blevet skæv på en eller anden måde. Har haft hele molevitten skilt ad, men den kan ikke justeres.

Se billedet jeg vedhæfter

NielsChr skrev den 27-08-2017 11:12:08

ser også selv efter en mindre bordrundsav. det kan måske være givet godt ud at køb en bare lidt bedre...har set flere anbefale bosch pts 10 som en billigt acceptabel sav. den koster ned til 2200 kr når prisen er lavest.

jeg har også overvejet de lidt billigere 'stål plade' modeller af diverse navne - typisk er motor/klinge lidt større, men jeg tror i sidste ende det handler om at kvalittet ikke følger med...det er måske også netop et bevis at den brugte du købte ikke fungerede.

nogle gange kan det betale sig at give 500 kr mere, og så har man et værktøj man er glad for, frem for noget som kun virker halvt.


 Den er også en mulighed. Kan kun finde den til 2600,- pt med ben. Men så nærmere prisen sig også hvor andre kan være med.

Der er flere Einhell bordrundsave. Det er jo enten motorophæng eller selve bordet der er skævt. Så pil bordet af og se om ikke der kan sættes skiver imellem et eller andet sted så du får rettet op på fejlen.  Ellers må der jo regulær vold til hvis det skyldes at den har været tabt. 

Men det gør så vidt ikke noget blot dit land følger parallel med klingen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

hvilken en af deres modeler er det i øvrigt du ser på ?

ser som sagt selv efter en, men ved også jeg kommer til at bruge den lidt og derfor helst ikke vil ofre for meget (men det skal virke når man bruger det)

Jeg har haft en Onkel Harald sav. Den hører til i den billige ende, men blev hurtigt opgraderet da landet er det dårligste på de billige save.
Når du skriver at træet kiler sig fast, så er der 2 ting du skal tjekke.

1. Klingen skal være vinkelret (90 grader) i forhold til bordet.
2. At landet er parallelt med klingen.

Du tjekker det bedst ved at bruge en stor vinkel (eller noget andet tyndt som feks en metal lineal), som du lægger op af klingen (i mellem tænderne, så den rører selve klingens "krop"), og så kører dit land op til vinklen, og kikker om der er mellemrum nogle steder.
Det skal helst være parallelt , men hvis der er lidt luft bagerst, er det til at leve med, bare det ikke er mere end 1-2 mm. Det værste er hvis der er mindre afstand bagerst, så træet bliver presset ind mod klingen, da det kan give "kick back" og bestemt noget der skal undgås  
Prøv at se denne lille film.
Jeg blev dog hurtigt træt af det medfølgende land, som altid er noget dingelværk, så det blev skiftet til noget bedre, som dog endte med at koste mig lige så meget som selve saven ...
   
Da motoren til sidst ikke kunne mere, var det nærliggende at bygge min egen rundsav, som dog stadigt er bygget op over en rimelig billig sav...du kan se mere her
og her 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

var lidt nysgerrig så fandt et par anmeldelser - dog på tysk, så linket indeholder en translate

hvis man ikke har for store forventninger tyder det på en udemærket sav som mn kn lave mm nøjagtige snit - forvent ikke 1/10 mm nøjagtighed 😏


https://translate.googleusercontent...filter-bar

Alternativ er og kigge efter en brugt - feks en DeWalt 743 - kan nok fås til omkring 2000,- jeg fik en til 1800,- og det fungere altså bare..

NielsChr skrev den 27-08-2017 13:07:06

hvilken en af deres modeler er det i øvrigt du ser på ?

ser som sagt selv efter en, men ved også jeg kommer til at bruge den lidt og derfor helst ikke vil ofre for meget (men det skal virke når man bruger det)

 Det er denne model jeg tænker på.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis