Jeg vil ha MEST ud af mine solpaneler

Hej
Jeg har lige monteret nogle lækre solpaneler som kan levere en 2 KW/t
og jeg vil ha det meste ud af dem og er igang med at kortlægge alt strøm forbruget
i mit hus.

Den største synder er min "160 L Metro El-vandvarmer" kræver 9 KW/t
og tænker derfor at få lavet den om,
så jeg kan få brugt mere af sol energien.

P.T kører elvandvarmeren 400V med et seperat "styre boks".

Her er mine tanker:
Der er 3x3Kw varmelegemer. Jeg tænker at koble 2 fra,
og kun ha en 3Kw eller måske enda endnu bedre montere en 1KW varme legeme
og kun bruge den, sådan at solpanelerne kan følge med, da opvarmningen derved vil tage
mellem 2-4 timer.

Skal jeg få lavet den om til 230v tilmed?
Og hvordan afmontere jeg de 2 varmelegemer?
Tænker at jeg vil lade dem sidde og blot frakoble dem, men hvordan?

Hvad tænker i omkring udskiftningen?

Vh Roberto

Hej Jeg har lige monteret nogle lækre solpaneler... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Principielt er jeg enig. Men jeg synes også det er værd at tage med, hvor meget man kan spare kontra det mas man evt har med det. Endnu er jeg ikke helt blevet klogere på, hvordan man gør dette trick. 

Bringer lige nyt liv i en gammel tråd, jeg vil nemlig også have mest mulig ud af mine solpaneler. Jeg har lige installeret en brugt varmepumpe med 750l buffertank, og da jeg ikke bruger varmvandsprioteringen, tænkte jeg at jeg vil lave et setup hvor jeg kører 35-40˚ varmt vand frem i nattetimerne og når der er lyst nok, aktivere varmvandspriotering - så den kører 55˚ varmt vand frem i de lysetimer hvor solpanelerne laver strøm.

Dette lader sig nok nemmest gøre ved at installere en iBoost, og lade den trække et relæ der aktivere varmvandsprioteringen, men de der iBoost er jo ikke helt billig. Så et alternativ er jo et skumringsrelæ der trækker et relæ der slutter i hvile.

Men men men så er problem nummer to at varmepumpen trækker mere strøm end solpanelerne producere. Og her ved jeg ikke helt hvordan det der time for time afregning fungere, men jeg tænker at sætte et ur på der for eksempel kører 20 min hver time, så bruger jeg vel af det strøm som solpanelerne har produceret de sidste 40 min. Derved forbruger jeg alt min strøm, og varmepumpen kan stadigvæk nå at hæve temperaturen i buffertanken til 55˚.

Hvad tænker I om den ide, og kan I bidrage med nogle gode ideer?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis