Køkkenområde - hvilken kelvin?

Hej,

Jeg vil blot høre hvilken kelvin værdi I eks. har under Jeres køkkenskabe, over køkkenbord, loft etc? Over spisebord tænker jeg kelvin 2700 men minimum kelvin 3000 de andre steder. Alt skal være LED. 

Hilsen Torben

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

2700 til 3000 Kelvin er ok. 2700 K svarer næsten til glødelamper, som vi kender lyset fra. LED pærer er egentlig monokrome dioder, som er blandet i samme pære og derfor kan give f.eks. en farvetemperatur på 2700 K. Selvom jeg ikke synes det giver helt det samme lys som en glødepære.


fase

Husk og kig efter RA værdi på pærerne, skal helst ligge på 90-95 når det skal bruges i køkkenet, er hvor godt den gengiver farverne de lyser på - 100 svare til en halogenpære, de billige, men også mange dyre led pære kan have værdi der ligger på 80-85 - hvilket kan være ok i værelser, men steder hvor man gerne vil have de "rigtige" farver frem skal de være 90-95 😊

Du skal passe på med 2700K, ofte er de "pis-gule"... Altid 3000K

StenKrog skrev den 25-08-2017 06:59:07

Du skal passe på med 2700K, ofte er de "pis-gule"... Altid 3000K

 Vores køkkenbord er en vinkel hvor der over den korte del er 3 overskabe + 80cm emhætte. Jeg har sat 3 møbelspots under disse skabe. I første omgang har jeg købt 2700 kelvin møbelspots da jeg over det lange køkkenbord har led opalpærer med 2700 kelvin.

Men nu tænker jeg, at alt lys over køkkenborde skal være 3000 kelvin da 2700 kelvin virker meget gult. Er det muligt at få opalpærer i 3000 kelvin?

Jeg lige have spurgt til min emhætte - en Silverline SM 3370 - her ser det ud til de to yderste led pærer er 3000 kelvin og de to inderste er 2700 kelvin....sådan virker det. Men hvis det nu er korrekt med emhætten så er den jo "blandet" med 2700 og 3000 kelvin - men det bør vel ikke gøre nogen forskel til at jeg vil have 3000 kelvin i de andre lysenheder. Hvad tænker I?  

TheDexterTeam skrev den 25-08-2017 09:19:04

 Vores køkkenbord er en vinkel hvor der over den korte del er 3 overskabe + 80cm emhætte. Jeg har sat 3 møbelspots under disse skabe. I første omgang har jeg købt 2700 kelvin møbelspots da jeg over det lange køkkenbord har led opalpærer med 2700 kelvin.

Men nu tænker jeg, at alt lys over køkkenborde skal være 3000 kelvin da 2700 kelvin virker meget gult. Er det muligt at få opalpærer i 3000 kelvin?

Jeg lige have spurgt til min emhætte - en Silverline SM 3370 - her ser det ud til de to yderste led pærer er 3000 kelvin og de to inderste er 2700 kelvin....sådan virker det. Men hvis det nu er korrekt med emhætten så er den jo "blandet" med 2700 og 3000 kelvin - men det bør vel ikke gøre nogen forskel til at jeg vil have 3000 kelvin i de andre lysenheder. Hvad tænker I?  

 Det lyder utænkeligt at der er forskellige lyskilder i din emhætte. Ihværtfald aldrig noget jeg har set før...

En anbefalning er helt at holde dig fra 2700K.

Man kan sagtens få alm. e27 i farve 3000k

https://homeshopping.pk/products/Ph...istan.html 

Annonce

Vi har Hue alle steder, så kan man selv vælge både "varme" og farve på lyset. Plus et HAV af andre ting!

IT manden skrev den 25-08-2017 10:25:47

Vi har Hue alle steder, så kan man selv vælge både "varme" og farve på lyset. Plus et HAV af andre ting!

 Hos mig er der IHC i hele huset og det kræver noget viden og integration mellem IHC og Hue for at jeg kan få det til at spille sammen. Så lige nu må jeg gå videre med "fast" kelvin  

I køkkenet er farvegengivelse (CRI index - Ra) alt - farvetemperatur lidt. 

Binning i køkkenet kan forhindre dig at vurdere kød- og frugtfarver korrekt. Supermarkederne snyder gerne med det.  

I Dk er der en tilbøjelighed til at bruge 2700-3000 K, jo længere du kommer sydpå jo koldere lyset. 3000 K er stadig i den "varme" ende. Ved 6500K ville jeg begynde at fryse. 


 


StenKrog skrev den 25-08-2017 09:22:27

 Det lyder utænkeligt at der er forskellige lyskilder i din emhætte. Ihværtfald aldrig noget jeg har set før...

En anbefalning er helt at holde dig fra 2700K.

Man kan sagtens få alm. e27 i farve 3000k

https://homeshopping.pk/products/Ph...html

 Jeg er stadig ved at lede efter led pære over mit køkkenbord: e27, dæmpbar og 3000K, RA>90 samt svarende til 60w. Er der nogen af Jer derude der kan finde en dansk webbutik med denne pære?   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis