Selv lave trappevange af spærtræ

hej, har lige et spørgsmål til hvad folk vurdere, går med tanker om og selv lave en trappe til 1 sal, det bliver en halvsvingstrappe med repos.

Har overvejet og lave det i noget spærtræ i 245x45 - hvor den ene blir gjort fast i væg på "begge"  trapper. jeg har adgang til og få trekanterne til trin skåret ud på maskine, så er jo nemt nok og lave dem, men er i tvivl om det er holdbart nok når der står ca 102mm tilbage på det korteste sted på vangen?

skulle have vedhæftet en PDF for og vise eksempel.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jeg mene er for lidt. Selvom det er bedre kvallitet så svare det jo ca til en reglar på 95x45mm. Sådan nogle brugte jeg til spær i et sideskur til min garage, for 15år siden og der er en nedbøjning af alle. selvom vægten kun er de gamle pandeplader. Kunne du ikke lave løse trekanter som så skrues og limes ovenpå vangerne. Som så kunne være lidt mindre i bredden.

Der har lige været foto af en 1/4 sving trappe her brugte han stavlimede 40mm bordplader. Som han skar både til vanger og til trin. De ville nok også være mere formstabile. Tror ikke du undgår vindridser i spærtræ.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja jeg vil mene at det er stærkere med trekanterne sat ovenpå, men jeg ville hvis det var til migselv lave vangen min 15cm og nok 20cm. jeg tror den trappevange du viser vil gynge noget når man går på den.

Tænk på at når man laver en trappe med indstemte trin så bliver vangen automatisk 23-25cm bred.

Ps den trappe du laver er en ligeløb med rapos. dette er en halvsvingstrappe.  https://www.google.dk/search?client=firefox-b&biw=1353&bih=585&tbm=isch&q=halvsvingstrappe+m%C3%A5l&sa=X&sqi=2&pjf=1&ved=0ahUKEwjx5sjkt_DVAhVnQJoKHfvpCEEQhyYIKA#imgrc=KkJQq_pfAzuCjM:   Set fra oven.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis