Enkelt eller dobbelt lag gips til indervægge

Halløj!

Jeg er igang med at købe hus. Det er et helårshus som ligner et sommerhus. Jeg vil derfor gerne gøre det mere lækkert, bl.a. ved at sætte gipsvægge op indvendigt. Lige p.t. er det træpladder over det hele.

Jeg kan ikke få lov til at sætte billeder ind her. Men her er linket til annoncen:

https://www.edc.dk/alle-boliger/jyderup/4450/provstev%C3%A6nget-2/?Pid=44502426&utm_campaign=boligsiden&utm_source=boligsiden_dk&utm_medium=exitlinks&cid=boligsiden_website


Min svigerfar siger at vi skal sætte 2 lag gips på... Jeg kan ikke forstå hans forklaring. Jeg syntes det er dyrt nok i forvejen at skulle købe til 1 lag i hele huset.

Jeg skriver derfor herinde for at høre jer, kloge mennesker, hvad i mener/anbefaler. Jeg vil gerne gøre det "ordenligt", så det bliver lækkert, pænt, og holdbart. Men gider naturligvis ikk spille penge eller arbejdskraft på noget der ikk er nødvendigt. 

Er det så nødvendigt med 2 lag gipspladder over det hele, eller kan jeg godt nøjes med 1?

På forhånd tak! :-) 


Mvh Danny,

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du netop vil lave det ordentligt, så skal du lave det med 2 lag gips. Hvis du vil ofre fibergips kan du nøjes med 1 lag.

Laver du det med kun 1 lag almindelig gips, bliver det slet ikke stabilt i forhold til hvad du vil opnå med den anden løsning.


Søren O

Søren O: Tusind tak for et ordenligt svar som jeg kan bruge til noget :-) det lyder som en god ide med fibergips.

mfrost: Nja, nu har jeg ikke hentydet til at jeg syntes 40kr er dyrt :-) men det vil koste 3000kr mere for et andet lag gips. Jeg skriver derfor herinde for at høre, om det er nødvendigt, eller om det er spild af arbejde/penge (jeg ved det ikke selv, derfor skriver jeg herinde). Det ikk fordi jeg vil være nærig. Men gider forståeligt nok ikke spilde penge på noget der ikk er nødvendigt :-) Er godt klar over at huse kræver vedligeholdelse. Derfor tænker jeg at 3000kr evt kunne bruges andre steder, HVIS det ikke var nødvendigt med 2 lag (nu har jeg så lært om fibergips, som er dyre, men bedre kvalitet og samtidig kun kræver 1 lag. Så det er nok det jeg ender med).

fordelen ved at bruge 2 lag gips er at det minimere risikoen for at se sprækker i samlingerne. så ja din svigerfar har ret, og mit lille indslag før var ikke for at være fræk, 

mfrost skrev den 23-08-2017 21:55:35

fordelen ved at bruge 2 lag gips er at det minimere risikoen for at se sprækker i samlingerne. så ja din svigerfar har ret, og mit lille indslag før var ikke for at være fræk, 

 Jeg beklager :-) jeg tog det måske lidt som et angrib. Men tak for svaret. Og jeg beklager at jeg spørger alle de her "dumme" spørgsmål, men er desværre den type der er bedre med en computer i hånden end jeg er med en skruetrækker.

Gælder det også med fibergipspladerne, at der skal 2 lag på? Eller er det kun de almindelige gips, der kræver 2? Og kan man godt bare sætte dem direkte på træpladderne? Eller kræves der "noget andet" for at kunne sættes op? 

Annonce

Vil du beholde træbeklædningen eller skal den  ned? Det kan have indflydelse på, hvor mange lag gips du skal have på væggen.


fase
S. Fabrin skrev den 23-08-2017 22:22:52

Vil du beholde træbeklædningen eller skal den  ned? Det kan have indflydelse på, hvor mange lag gips du skal have på væggen.

 Jeg tænker det er en fordel at beholde træbeklædningen?

om du skal bruge 1 eller 2 lag afhænger dels af afstanden mellem underliggende konstruktion og om den er helt lige...jeg ville til hver en tid vælge 2. lag - og det siger jeg efter at have bygget mit sommerhus med 1 lag....

selv de mindste ujævnhedder vil efterfølgende kunne ses hvis der kun er 1 lag ( gips eller fiber plade) og som jeg forstår det, er der tale om et ældre sommerhus som nok ikke er snor lige.

delvis enig med s.fabin. den gamle træbeklædning kan måske genbruges som bagerste lag.. her kan jeg dog være bekymret for om man risikere en fugt opsamling bag gipsen mellem gips og træ, og at det giver grobund for mug/svamp...jeg ville ikke gøre det

hvis jeg skulle lave det så ville jeg rive huset ned og bygge et nyt...nok ikke en option, så du kan nøjes med at flå træpladerne ned, så du har et skelet.

1. tjek at isolering er ok og reparer

2. træk ledninger til el, mindst et gulvudtag i hver hjørn og også et par loft udtag passende steder + kontakter ved døre.

3.  monter dampspærre og vær omhyggelig hvor ledninger kommer ud og ved vinduer. dampspærre ER nødvendigt i et isoleret træhus som bruges som helårs og opvarmes. også selv om du ikke lige laver loftet samtidig (det kommer nok senere)

4. oven på damspærre monteres vandrette eller lodrette afstand lægte - du må vælge hvad som passer bedst, normalen er lodrette, men i dit tilfælde kunne du sætte dem vandret med 60 cm afstand  (så passer det med 120 cm gips plader)

5. 2 lag gips

6. filt+ maling

7.fodlister, dør gerrigter og stikkontakter monteres

8.  hjørner/lister fuges med hvid  akryl (ikke den fra harald skrald/h&fix =skod)

9. evt. slut maling ved lister, men normalt ikke nødvendigt hvis du bruger en ordentlig acryl fuge som er hvid (min erfaring er at de billige ofte blot er hvidlige/halv transprente og de skrumper meget når de tørre = mest vand)

at spare 3000 kr på 2. lag gips plader vil være helt sort - du kommer til at bruge en masse tid på arbejdet 300 kr er billigt og givet godt ud. man gider ikke have vægge som buer blot man læner sig op ad dem eller at alle samlinger er synlige fordi vægge ikke er 100% lige.

der er også en vis lyd isloering i 2 lag.

Super input! Tak for det Niels!

Når der nu nævnes 2 lag gips, har det så nogle betydning om det er almindelige gips (ikke det billige men det "gode kvalitet" almindelig gips) eller fibergips? Jeg har hørt fra en som siger at i for eksempel køkken og toilet har de selv smidt fibergipsplader på, men i soveværelse/stuen har de smidt almindelig gips. 

Du kan godt bruge den billige kvalitet gips, den gode kvalitet er kun vigtig hvis du har nogle brandkrav der skal overholdes og det tror jeg ikke du har.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også