Træpille Silo

Hej,

Jeg får installeret et nyt pillefyr i næste uge. 

Og til det pillefyr regner jeg med at der med tiden skal tilsluttes en stor silo (4-6tons) så man kan få pillerne blæst ind.

Men sådan en Silo skal vil have et rimeligt godt underlag at stå på ikke ? 

Der hvor jeg regner med at siloen skal stå nu, er der i forvejen støbt betonlag (gammelt gulv fra en lade) - jeg er bare bange for at dette betonlag ikke er stærk nok til at kunne holde til de mange tons. 

Så er der nogle ved hvor stort et fundament jeg skal lave for at det er stærkt nok?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Nu er det ikke fordi jeg har nogen baggrund for at beregne det (det er der andre her som kan) men jeg tror at dit gamle gulv i laden sagtns kan holde. Da jeg skulle lave min terrasse som skulle bæres af stolper fandt jeg efter megen søgen på nettet, at i den sandede lerjord som er her kunne jeg godt regne med 2kg/ cm2.   Hvis det holder hos dig så vil 1m2 kunne bære 10ton. Så det kommer jo an på hvad der er under dit ladegulv. Og self at vægten bliver godt fordelt ikke bare 4 ben med 2,5t på hver.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Har du nogen ide om hvordan din silo skal se ud? Hvordan vil du flytte pillerne til fyr? du er vel klar over at den ikke må stå i samme rum som fyret?

Men hvis du vil være helt sikker på at det kan holde så må du jo hugge gulvet op grave ud fylde i med stabilgrus vibrerer  og støbe et armeret betonlag på 10cm som siloen så står på.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Regner med at købe en brugt stål eller glasfiber silo. 

Den bliver stillet udenfor, hvor fyret så kommer til at så lige på anden side af væggen.

Jeg tror jeg i først omgang satser på at det nuværende beton kan holde.
Ellers må jeg lave det om senere. 


Jeg ville også satse på det eksisterende betonlag. Bare sørg for at understøtningen pr ben er stor nok. Evt nogle tykke trykfordelingsplader. Hvis silobenene ikke er så tykke.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Super :-)

Siloens ben er ikke særlig tykke.. Så der skal nok en plade under hvert ben.
Hvad ville du bruge til trykfordelingplade ?


Stål plader under hvert ben

Stål bjælker fra ben til ben

Nilon plader

Eller prøv løkken, måske de fødder siloen har er "nok". Men igen, det kommer an på hvor stor total vægt du vil kunne komme op på, og hvor mange fødder/udformning af fødder/base, hvor meget ekstra afstivning der er nødvendig.


 

Sådan en 22mm krydsfinerplade 30x30cm, under hver ben så er du nået langt.

Bare fordi jeg er nysgerrig. Hvad er det for et pillefyr du får?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jamen de forgår vel på et tidspunkt (med al den regn vi får i danmark)

Det er et Pillefyr fra NBE http://www.nbe.dk/rtb-5/


Nå jeg troede at det gamle ladegulv var under tag. Men støbekrydsfiner holder nok ret længe. Det fyr skal du nok blive glad for. og det er jo et hav af muligheder i at man kan styre det over nettet. 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis