Er pressemuffer lovlige på 220v forlængerledning?

Hej,

Jeg har en lampe stående på en reol. Jeg vil gerne bore en hul i reolen og føre ledningen fra lampen ind bag reolen. Problemet er, at der ikke er plads til en hunstik bag reolen så jeg kan tilkoble det til en forlængerledning.  Så jeg tænkte at jeg kunne samle det med en pressemuffe med krympefleks. Jeg ved godt at jeg ikke selv må lave dette hvis det er på selve min el-installation, men dette er jo på en ledning jeg har siddende i en stikkontakt og jeg har forgæves forsøgt at finde tråde der omhandler dette. 

Er der nogen der ved om dette er lovligt?


Hvis dette ikke er er lovligt, er der så andre muligheder? Problemet med stikpropper og hunstik er at de er så brede. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Det er lykkedes mig at finde ét hunstik der er lille og det er på de billige forlængerledninger fra Ikea, så disse har jeg brugt rigtigt mange steder. De er desværre fastsvejset på ledningen, så det kræver at man bruger deres ledning og den er kun 5 meter lang og ikke rund.

mvh


Mikkel


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke bare sætte en længere ledning i lampen? 


fase
S. Fabrin skrev den 22-08-2017 21:22:27

Kan du ikke bare sætte en længere ledning i lampen? 

 Desværre ikke. Jeg har flere lamper jeg vil gøre det med. På nogle er der lysdæmper på ledningen (som er svejset på), andre har sluk/tænd (der er svejset på) og de sidste kan man ikke komme ind i fatningen.  Så det er lidt op ad bakke ;(

Det er nu ikke fordi du ikke selv må lave det. Det er jo ikke en del af den faste installation. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-08-2017 22:10:29

Det er nu ikke fordi du ikke selv må lave det. Det er jo ikke en del af den faste installation. 

 Vil det sige at jeg godt må samle en forlængerledning med pressemuffer med krympeflex? Jeg har ikke prøvet det før, men jeg tænker det nemmeste er at bruge 2 samlemuffer med krumpeflex og så et større stykke krympeflex henover begge ledere og kapper? 

Hvorfor ikke bare bruge en dobbelt kronemuffe , den fylder ikke meget .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 22-08-2017 22:35:05

Hvorfor ikke bare bruge en dobbelt kronemuffe , den fylder ikke meget .

Det troede jeg faktisk ikke at man måtte. Det vil give mening bag en reol, men jeg skal også forlænge ledninger der er under vindueskarme, bag ved skænke, etc og her duer kronmuffer ikke. Jeg er ikke meget for kronmuffer disse steder - både pga udseende men også pga børn. 

Men.. er det lovligt at forlænge den slags ledninger med pressemuffer (eller kronmuffer for den sags skyld

Dobbelt kronemuffe er netop den ulovlige måde at gøre det på. Du kan få lovlige samleled til forlængerledning, som har en skrueterminal indbygget, disse fylder ca. det samme som en inline kontakt. Sådan en ville du også kunne bruge som samleled, i øvrigt.

Jeg ville personligt ikke være bange for at bruge pressmuffen, idet man får en rigtig god forbindelse. Det kræver blot den rigtige tang til den rette størrelse muffe, med det rette moment. Så det skal du lige være obs på.


Elektronikteknikeren

Det må være en gammel el installation du har med alt for lidt stikkontakter ,at bruge   pressemuffer med krympeflex er noget Klods Hans agtig overkill , men er ikke ulovlig , og det er brug af krone muffer heller ikke , da det ikke er den faste installation , der er også den mulighed at bruge de der små afbrydere som man kan montere på ledninger til lamper , de fylder ikke meget og er billige .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 23-08-2017 10:11:48

Det må være en gammel el installation du har med alt for lidt stikkontakter 

Korrekt Det er et hus fra 1936 hvor der er stikkontakt ved vindueskarme (hvis man er heldig).  Selve el-installationen er stofledninger der kører i et sindrigt (serielt) system i jernrør i kælder, væg og loft.

Jeg syntes nu ikke nødvendigvis at pressemuffer er noget klodshans hvis jeg putter krympeflex uden på der matcher ledningen. Problemet er nok nærmere at alt er svejset på de lamper vi har, så jeg ikke bare kan sætte en lang ledning på uden at ødelægge lampen. Vi har ret mange lamper i stuen og konen vil, forståeligt nok, gerne undgå for lange ledninger og stik der ligger rundt omkring. Så jeg syntes egentligt at pressemuffer kunne være en ok løsninger.

Tak for hjælpen. Jeg tror jeg fik verificeret at det er lovligt når det bare er på forlængerledningerne og ikke på selve el-installationen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis