Tørre tumbler kondenseringsevne, mangler nogle tal

Hej

Er som mange andre på jagt efter ny tumbler, og det skal være en kondenserende type, formentlig med varmepumpe.

Jeg kan finde masser af test der sammenligner ligegyldigheder som krøl og farve, kan også finde masser af tal på hvor meget energi den bruger.

Men top prioriteten er rest fugt. Der er en mærkning A,B,C omkring kondenseringsevne hvor A opfyldes ved 10% rest fugt, der er ikke noget A+ eller lign. Og jeg ved der er nogle maskiner derude der er bedre end 10%. Men jeg kan på trods af intensiv søgning, med frasortering af tonsvis af annoncer og sælger vrøvl ikke finde nogen tal at sammenlige.

Altså er der nogen der kender en kilde, hvor man kan se hvilken restfugt de enkelte maskiner har?


PFT Otzen.


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den mærkning du kigger på med kondenseringsevnen fortæller noget om restfugt i den luft der sendes ud i det rum som tumbleren står i. Altså hvor meget fugt det tilfører rummet når tumbler bruges. Kondenserings-evnen skal være mærket fra A til G -

 A er udtryk for, at mindst 90 % af fugtigheden bliver trukket ud af afgangsluften fra tørretumbleren.- B.- er udtryk for, at mellem 80 og 90 % af fugtigheden bliver trukket ud af afgangsluften fra tørretumbleren 

D er udtryk for, at mellem 60 og 70 % af fugtigheden bliver trukket ud af afgangsluften fra tørretumbleren.

Tørretumblere med dårligere kondenseringsevne end D må ikke længere markedsføres.

Så der er ikke noget A+ eller lignende. Hvis du tænker på restfugt i tøjet så har jeg heller ikek set nogen mærkning. Men de moderne tumblere jeg har haft med at gøre har alle føler og dermed indstilling omkring hvornår tumbler skal stoppe med at tørre.

 Enten med 1 - 3 sole  Eller mærket strygetørt - skabstørt - m.m.

Hvis man tørrer en maskinfuld vasketøj på snor eller radiator indendørs, tilføres luften 2,5 - 4.0 kg vand afhængig af centrifugering. ( Det er ikke almindeligt at smide 2.5 liter vand på gulvet og så lade det tørre )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej

Tak for svar, det er desværre ikke hvad jeg søger. jeg ved godt hvad kondenseringsevne mærkningen er. Og ja jeg er interesseret i den restfugt der er i luften der kommer ud af tumbleren.

Jeg søger blot nogle tal bag denne mærkning.

Ligesom hvis jeg finder et apparat der har ENERGI mærkning xyz, kan jeg stadig gå ind og se præcis hvor meget det apparat bruger i KW/t. Så hvis jeg har to apparater Z og Y med energimærkning A+++++ og Z bruger 1 KW/t og Y bruger 0.99 KW/t Ja så kan jeg se at Y er lille smule bedre end Z (energimæssigt).

Men når det kommer til kondenseringsevne på tørretumblere, kan jeg kun se at tumbleren opfylder A, dvs. at restfugten er MAXIMUM 10%. Jeg kan ikke se om den ene har 10 og den anden 5% da de begge er mærket A men ingen konkrete tal.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis