Er der regler omkring antal samlinger på installationskabler?

Jeg har et kabel der forsyner kogeplader og ovn, det er 2-leder 2.5 mm2. Dvs. det går fra en samledåse bag ovnen og hen til en samledåse ved kogepladerne. Problemet er nu at det hænger frit henover loftet i kælderen nedenunder og derfor vil jeg afkorte det og lave en samling i en ny dåse i kælderen? Men er der regler for hvor mange samlinger der må være? Samlingerne vil jeg lave med de her dobbeltmuffer/klemmer fra biltema http://www.biltema.dk/da/Byggeri/El/Fast-installation/Topklemme-2000023672/

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
puggie skrev den 22-08-2017 19:55:32

Jeg har et kabel der forsyner kogeplader og ovn, det er 2-leder 2.5 mm2. Dvs. det går fra en samledåse bag ovnen og hen til en samledåse ved kogepladerne. Problemet er nu at det hænger frit henover loftet i kælderen nedenunder og derfor vil jeg afkorte det og lave en samling i en ny dåse i kælderen? Men er der regler for hvor mange samlinger der må være? Samlingerne vil jeg lave med de her dobbeltmuffer/klemmer fra biltema http://www.biltema.dk/da/Byggeri/El...000023672/

 For det første, er du sikker på at kablet kun er toleder? Hvis det er tilfældet, så bør du forny det til treleder kabel, så din ovn kan blive forsynet med jord. Hvorfor i øvrigt lave en samling på kablet. Gør kablet fast i kælderen og træk det, der er for meget, op til samledåsen ved ovnen, og fjern det der for meget.  De muffer, du henviser til, er ikke dobbelte samlemuffer men enkelte. Din beskrivelse tyder på en lav-det selv installation, så lav det nu ordentlig, når du nu vil lave det selv.


fase

Hej der skulle selvf stå 5 leder og forsyner med to faser til kogepladerne. Grunden til jeg er ude i at ville klippe kablet og samle det igen er af æstetiske grunde. Kablet er boret ned genem loftet i kælderen og vil gerne skjule disse huller med samledåser hvor i jeg kan samle dette 5 leder kabel samt nogle andre kabler også...

Jeg er simpelthen hen bare i tvivl om man må klippe og samle sådan et kabel med dobbeltmuffer (linket viser desuden også de dobbelte ....) ?

Man må godt samle kabler i godkendte samledåser f.eks. membran dåser Det må gerne være i enkelt samlemuffer, (som er lige så gode hvis derer plads) Men det er fast installation og derved autorisationskrævende. Og så giver en samling altid anledning til lidt større risiko for løse forbindelser. Æstetiske grunde ? Jeg har svært ved at se at en samledåse er pænere end et udspartlet hul i loftet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis