Hej herinde.
Jeg er helt novice inden for mekanik, så jeg prøver lige om jeg herinde kan få lidt hjælp og gode råd til at løse mine motor -problemer.
I min båd ligger der en Perkins HT 6.354 turbo diesel motor. Motoren er netop blevet totalrenoveret for knap 50.000,-og skulle derfor være helt klar til at sejle. Men den driller mig stadig det til trods, hvilket selvfølgelig irritere mig noget med så dyr en renovation!.
Da jeg for nylig fik båden sat i vandet og startede motoren, viste det sig, at der fossede ud med vand under motoren og ned i bunden af båden.
Heldigvis opdagede jeg det hurtigt og skyndte mig at få sejlet båden på plads hvorefter jeg straks fik slukket motoren og lukket sø ventilen så vandet stoppede. Det viste sig at dem der havde totalrenoveret motoren havde "glemt" at montere 2 stk. haner som man bruger til at tappe vand ud af motoren om vinteren for at undgå frost i motoren så den ikke springer blokken.
Nu har jeg fået en mekanikker til at få lukket de to huller i bunden af motoren, dog med en blindprop og en hane i stedet for 2 haner. Mit spørgsmål er om dette har nogen reel og praktisk betydning ?
Næste problem er så, at når jeg starter motoren og den har kørt i tomgang i ca. 5 minutter, så springer den ganske enkelt returslangen eller også hopper den ene ende af slangen af studsen den er monteret på. Uden at kunne få klar besked de steder hvor jeg har forhørt mig, er man dog enige om at der bestemt ikke bør være tryk i returslangen. Slangen går ikke tilbage i tanken, men derimod til en studs på diesel filtret.
Er der nogen kompetente personer herinde som kan fortælle mig om årsagen og hvad jeg evt. kan/bør gøre?
På forhånd mange tak for svar og eventuelle gode råd :-)