Diesel returslange på Perkins m.v.

Hej herinde.

Jeg er helt novice inden for mekanik, så jeg prøver lige om jeg herinde kan få lidt hjælp og gode råd til at løse mine motor -problemer.

I min båd ligger der en Perkins HT 6.354 turbo diesel motor. Motoren er netop blevet totalrenoveret for knap 50.000,-og skulle derfor være helt klar til at sejle. Men den driller mig stadig det til trods, hvilket selvfølgelig irritere mig noget med så dyr en renovation!. 

Da jeg for nylig fik båden sat i vandet og startede motoren, viste det sig, at der fossede ud med vand under motoren og ned i bunden af båden.
Heldigvis opdagede jeg det hurtigt og skyndte mig at få sejlet båden på plads hvorefter jeg straks fik slukket motoren og lukket sø ventilen så vandet stoppede. Det viste sig at dem der havde totalrenoveret motoren havde "glemt" at montere 2 stk. haner som man bruger til at tappe vand ud af motoren om vinteren for at undgå frost i motoren så den ikke springer blokken.

Nu har jeg fået en mekanikker til at få lukket de to huller i bunden af motoren, dog med en blindprop og en hane i stedet for 2 haner. Mit spørgsmål er om dette har nogen reel og praktisk betydning ?

Næste problem er så, at når jeg starter motoren og den har kørt i tomgang i ca. 5 minutter, så springer den ganske enkelt returslangen eller også hopper den ene ende af slangen af studsen den er monteret på. Uden at kunne få klar besked de steder hvor jeg har forhørt mig, er man dog enige om at der bestemt ikke bør være tryk i returslangen. Slangen går ikke tilbage i tanken, men derimod til en studs på diesel filtret.

Er der nogen kompetente personer herinde som kan fortælle mig om årsagen og hvad jeg evt. kan/bør gøre?

På forhånd mange tak for svar og eventuelle gode råd :-)

Venligst, Dennis
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden at gøre mig klog på lige denne motor, vil jeg mene at returslangen fra dyserne skal tilbage til tanken, det gør de på alle de motorer jeg kender til. 

Mvh Ole

.Det lyder underlig.t kan du ikke prøve at tage et billede af det .Der skal ikke være tryk på retur slangen fra dyser .måske sidder der en kontraventil som svigter i filter holder.

min teori er at det overskyden diesel fra fødepumpen bliver pumpet retur til filteret. hvis kontraventilen svigter pumper den diesel retur til dyser .Det kan også være at kontraventilen ikke åbner så den laver tryk i retur slangen da den ikke kan komme af med en overskydende diesel fra dyser.  kan det ikke passe det ligner dette her 

Tak for jeres svar :-)

De fleste ville nok sige at man bør fører returslangen tilbage i tanken. Men allerhelst ville jeg gerne beholde det setup jeg har, da det jo har virket i de sidste 40 år!

Jensen55 - Mit setup ser anderledes ud end dit, men måske det snyder mig lidt at det er en horisontal motor der som bekendt ligger ned :-) Kontraventil i filterholder bør jeg vist undersøge!!

Jeg vedhæfter et par billeder og er spændt på at høre jeres bemærkninger!

Venligst, Dennis

Helt ærligt. hvis man får hovedrenoveret en motor og værkstedet ikke prøvestarter og tester motoren, så er det, i mine øjne, ikke et seriøst værksted.......

Min tudse gamle BUKH blev renoveret her i vinter.     Maskinværkstedet startede og testede motoren  over en hel dag for at tjekke for utætheder og mindre fejl ved renoveringen.... Dens makker skal have samme tur her i den kommende vinter.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Wildshark skrev den 22-08-2017 06:55:18

Tak for jeres svar :-)

De fleste ville nok sige at man bør fører returslangen tilbage i tanken. Men allerhelst ville jeg gerne beholde det setup jeg har, da det jo har virket i de sidste 40 år!

Jensen55 - Mit setup ser anderledes ud end dit, men måske det snyder mig lidt at det er en horisontal motor der som bekendt ligger ned :-) Kontraventil i filterholder bør jeg vist undersøge!!

Jeg vedhæfter et par billeder og er spændt på at høre jeres bemærkninger!

Det er den normale måde og forbinde overtryks slangen fra dyserne på en Perkins. Billedet af de to motorer viser faktisk de er forbundet på samme sted og måde, da det er det samme dieselfilter og "holder" der bruges. 

Du bør tage røret af nede på filteret og undersøge hvorfor den overskydende diesel ikke kan løbe ind i systemet efter fødepumpen. Der er en fejl der. Og husker jeg ikke forkert sidder der ikke en kontraventil i filterhuset, så der burde ikke være noget der stopper for dyssereturen. 

Pøj pøj.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Tak for jeres svar og kommentarer.  Jeg vil selvfølgelig prøve at granske alle de gode råd jeg får af jer herinde :-)

Umiddelbart vil jeg stadig mene hvad jeg skriver tidligere i tråden, nemlig at diesel returslangen bør bevares som på billedet med det argument, at motoren er født med returløb/slange fra dyserne til studsen på diesel filteret. Sådan har den kørt fra den blev samlet for over 40 år siden, så hvorfor skulle returløbet ændre sig fordi motoren er blevet renoveret? Det virker i min u-faglige optik ulogisk og højst usandsynligt ?   

Leif skriver, at jeg bør afmontere slangen ved studsen på diesel filtret. Hvad kan der være som jeg skal kigge efter og være opmærksom på. Hvad kan forårsage en flaskehals der? 

Venligst, Dennis
Wildshark skrev den 22-08-2017 19:29:03

Leif skriver, at jeg bør afmontere slangen ved studsen på diesel filtret. Hvad kan der være som jeg skal kigge efter og være opmærksom på. Hvad kan forårsage en flaskehals der? 

Du skal kigge efter hvad der spærre for flowet af overskuds diesel fra dyserne, det kan en anden ikke sidde her og gøre.  

Det skal dog ikke undre mig man har proppet hullet til da man renoverede og har så glemt efterfølgende at fjerne den ved samlingen. Kig efter noget rødt. 

Ret beset kunne der også sidde noget i røret hvor der sidder et stykke slange og samler returrøret fra dyserne og røret der går ned til filteret.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ok... tak for snakken og de gode råd. Jeg vender tilbage med resultat og løsning i fald andre kunne gøre brug af det senere!!

Venligst, Dennis

Hej igen.

Resultatet blev at jeg sendte dieselolien retur til en studs der sad på tanken!

Næste problem (tror jeg nok) er at jeg er lidt nervøs ved varmen fra turboen. Der hvor turbo og udstødning samles er der viklet noget udstødnings stof i glasvæv omkring Turboen. Jeg ved ikke hvad det hedder, men har ladet mig fortælle at det er sådan noget man bruger til den slags. Ikke desto mindre bliver der voldsomt varmt på samlingen og omkring den? Jeg har vedhæftet et billede som viser opvarmning af maling og jern hvor turbo og udstødning samles!

Måske er jeg bare alt for skeptisk og forsigtig?

Venligst, Dennis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også